monoklonale gammopathie unklarer signifikanz
Recently Published Documents


TOTAL DOCUMENTS

6
(FIVE YEARS 0)

H-INDEX

0
(FIVE YEARS 0)

2020 ◽  
Vol 45 (06) ◽  
pp. 544-549
Author(s):  
Marc Schmalzing ◽  
Stefan Knop

ZusammenfassungIn der rheumatologischen Praxis wird eine monoklonale Gammopathie (MGUS) häufig als Zufallsbefund entdeckt. Meist handelt es sich um einen Laborbefund ohne Krankheitswert, diese Fälle werden als monoklonale Gammopathien unklarer Signifikanz (MGUS) bezeichnet. Für mehrere rheumatisch-entzündliche Systemerkrankungen ist ein erhöhtes Risiko für MGUS bekannt. Aus einer MGUS kann sich ein multiples Myelom, eine primär systemische Amyloidose oder eine andere lymphatische Neoplasie entwickeln. Die relevanten Krankheitsdefinitionen werden genannt und es werden Algorithmen aufgezeigt, um eine monoklonale Gammopathie weiter abzuklären und abhängig vom Progressionsrisiko Verlaufskontrollen vorzunehmen. Die Erkenntnisse darüber, ob rheumatologische Therapien Einfluss auf das Progressionsrisiko haben, sind bislang begrenzt.


2019 ◽  
Vol 144 (14) ◽  
pp. 982-989
Author(s):  
Aneta Schieferdecker ◽  
Mascha Binder ◽  
Katja Weisel ◽  
Carsten Bokemeyer

AbstractMonoclonal gammopathy of unclear significance (MGUS) is detected at high frequency in a variety of disciplines as an incidental finding. MGUS can be associated with non-malignant diseases, but it also can be a precursor of malignant lymphoproliferative disorders (multiple myeloma, Waldenstroem’s disease, other non-Hodgkin’s lymphoma, light chain (AL) – amyloidosis). However, many of these patients remain asymptomatic throughout their lives. Screening is performed by serum protein electrophoresis, immunofixation and determination of quantitative immunoglobulins and free light chains in serum. Currently, general population screening is not recommended. There are three subtypes with different rates and types of progression: IgM-MGUS, non-IgM-MGUS, and light-chain MGUS. The scope of further diagnostics and follow-up is based on the clinical findings and risk stratification (monoclonal protein in serum < or ≥ 15 g/l and normal or abnormal free light chain ratio in serum). If paraprotein-associated disease is detected, gammopathy is of clinical significance and should not be referred to as MGUS.


Praxis ◽  
2007 ◽  
Vol 96 (20) ◽  
pp. 797-803
Author(s):  
Kolyvanos Naumann ◽  
Ruggieri ◽  
Käser ◽  
Vetter

Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document