43.5 CORTICAL THICKNESS AND ATTENTIONAL DEFICITS ACROSS THE LIFESPAN IN BULIMIA NERVOSA

2016 ◽  
Vol 55 (10) ◽  
pp. S327-S328
Author(s):  
Laura A. Berner
2018 ◽  
Vol 43 (3) ◽  
pp. 151-160 ◽  
Author(s):  
Laura A. Berner ◽  
Mihaela Stefan ◽  
Seonjoo Lee ◽  
Zhishun Wang ◽  
Kate Terranova ◽  
...  

2017 ◽  
Author(s):  
Margaret L. Westwater ◽  
Jakob Seidlitz ◽  
Kelly M.J. Diederen ◽  
Sarah Fischer ◽  
James C. Thompson

AbstractBulimia nervosa (BN) is a serious psychiatric illness defined by preoccupation with weight and shape, episodic binge-eating and compensatory behaviors. Although diagnosed BN has been associated with diffuse grey matter volume reductions, characterization of brain structure alterations in women with a range of BN symptoms has yet to be made. This study examined whether changes in cortical thickness (CT) scaled with BN symptom severity in a sample of 33 adult women (n = 10 BN; n = 5 EDNOS-BN). Our second objective was to assess global structural connectivity (SC) of CT and to determine if individual differences in global SC relate to BN symptom severity. We used the validated Eating Disorder Examination Questionnaire (EDE-Q; Fairburn & Beglin, 1994) as a continuous measure of BN symptom severity. Increased EDE-Q score was negatively related to global CT and local CT in the left middle frontal gyrus, right superior frontal gyrus and bilateral orbitofrontal cortex (OFC) and temporoparietal regions. Moreover, analysis of global SC indicated that BN-related cortical thinning preferentially occurred in regions with high global connectivity. Finally, we showed that individuals’ contribution to global SC at the group level were significantly related to EDE-Q score, where increased EDE-Q score correlated with reduced connectivity of the left OFC and middle temporal cortex and increased connectivity of the right superior parietal lobule. Our findings offer novel insight into CT alterations in BN and further suggest that the combination of CT and structural connectivity measures may be sensitive to individual differences in BN symptom severity.


2018 ◽  
Vol 271 ◽  
pp. 118-125 ◽  
Author(s):  
Margaret L. Westwater ◽  
Jakob Seidlitz ◽  
Kelly M.J. Diederen ◽  
Sarah Fischer ◽  
James C. Thompson

2005 ◽  
Vol 16 (4) ◽  
pp. 235-242 ◽  
Author(s):  
Astrid von Bueren Jarchow ◽  
Bogdan P. Radanov ◽  
Lutz Jäncke

Abstract: The aim of the present study was to examine to what extent chronic pain has an impact on various attentional processes. To measure these attention processes a set of experimental standard tests of the “Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung” (TAP), a neuropsychological battery testing different levels of attention, were used: alertness, divided attention, covert attention, vigilance, visual search, and Go-NoGo tasks. 24 chronic outpatients and 24 well-matched healthy control subjects were tested. The control subjects were matched for age, gender, and education. The group of chronic pain patients exhibited marked deficiencies in all attentional functions except for the divided attention task. Thus, the data supports the notion that chronic pain negatively influences attention because pain patients` attention is strongly captivated by the internal pain stimuli. Only the more demanding divided attention task has the capability to distract the focus of attention to the pain stimuli. Therefore, the pain patients are capable of performing within normal limits. Based on these findings chronic pain patients' attentional deficits should be appropriately evaluated and considered for insurance and work related matters. The effect of a successful distraction away from the pain in the divided attention task can also open new therapeutic aspects.


Author(s):  
Katharina Bühren ◽  
Kristian Holtkamp ◽  
Beate Herpertz-Dahlmann ◽  
Kerstin Konrad

Zusammenfassung: Anorexia und Bulimia nervosa sind häufige psychiatrische Erkrankungen des Kindes- und Jugendalters, die insbesondere Mädchen betreffen. Im Akutzustand der Starvation treten bei Essstörungen eine Vielzahl von hormonellen, neuropsychologischen und hirnmorphologischen Veränderungen auf, von denen einige nur teilweise reversibel sind. Komorbide psychiatrische Erkrankungen verkomplizieren das Krankheitsbild und erschweren adäquate therapeutische Interventionen. Der folgende Artikel setzt sich ausführlich mit den neuropsychologischen Defiziten bei Essstörungen, möglichen Einflussfaktoren auf die kognitive Leistungsfähigkeit und daraus resultierenden Implikationen für den klinischen Alltag auseinander.


Author(s):  
Julia Huemer ◽  
Maria Haidvogl ◽  
Fritz Mattejat ◽  
Gudrun Wagner ◽  
Gerald Nobis ◽  
...  

Objective: This study examines retrospective correlates of nonshared family environment prior to onset of disease, by means of multiple familial informants, among anorexia and bulimia nervosa patients. Methods: A total of 332 participants was included (anorexia nervosa, restrictive type (AN-R): n = 41 plus families); bulimic patients (anorexia nervosa, binge-purging type; bulimia nervosa: n = 59 plus families). The EATAET Lifetime Diagnostic Interview was used to establish the diagnosis; the Subjective Family Image Test was used to derive emotional connectedness (EC) and individual autonomy (IA). Results: Bulimic and AN-R patients perceived significantly lower EC prior to onset of disease compared to their healthy sisters. Bulimic patients perceived significantly lower EC prior to onset of disease compared to AN-R patients and compared to their mothers and fathers. A low family sum – sister pairs sum comparison – of EC had a significant influence on the risk of developing bulimia nervosa. Contrary to expectations, AN-R patients did not perceive significantly lower levels of IA compared to their sisters, prior to onset of disease. Findings of low IA in currently ill AN-R patients may represent a disease consequence, not a risk factor. Conclusions: Developmental child psychiatrists should direct their attention to disturbances of EC, which may be present prior to the onset of the disease.


Praxis ◽  
2019 ◽  
Vol 108 (14) ◽  
pp. 931-936
Author(s):  
Sarah Stidwill ◽  
Iris Cook-Müller

Zusammenfassung. Essstörungen wie Anorexia nervosa und Bulimia nervosa werden bevorzugt interdisziplinär therapiert. Neben somatischer und psychologischer/psychiatrischer Fachbegleitung stellt die Ernährungsberatung einen wichtigen Pfeiler dar. Die Er- und Bearbeitung verschiedener Themen wie inkorrektes Ernährungswissen, Hunger und Sättigung, Verbote und schlechtes Gewissen sind zentral. Auf den Erfolg wirkt sich die therapeutische Beziehung zur Ernährungsfachperson aus.


2010 ◽  
Vol 39 (4) ◽  
pp. 251-260 ◽  
Author(s):  
Karolin Neubauer ◽  
Caroline Bender ◽  
Brunna Tuschen-Caffier ◽  
Jennifer Svaldi ◽  
Jens Blechert

Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Empirische Befunde zeigen, dass körperbezogenes Kontrollverhalten und die zugrunde liegenden Kognitionen eine zentrale Rolle in der Aufrechterhaltung von Essstörungspsychopathologie spielen. Fragestellung: Eine deutschsprachige Version der Body Checking Cognitions Scale (BCCS) soll teststatistisch überprüft werden. Methode: Frauen mit Anorexia Nervosa (n = 19), Bulimia Nervosa (n = 22) und Binge-Eating Störung (n = 28) sowie eine weibliche nicht-klinische Vergleichsgruppe (n = 195) füllten die BCCS sowie weitere Fragebögen zur Essstörungspsychopathologie aus. Ergebnisse: Das 4-Faktorenmodell der englischsprachigen Originalversion zeigte in Faktorenanalysen die beste Passung. Die deutschsprachige BCCS erwies sich als intern konsistent und zeigte eine zufriedenstellende konvergente und diskriminante Validität. Schlussfolgerungen: Die deutschsprachige BCCS ist ein reliabler und valider Selbstbeurteilungsfragebogen. Sie stellt ein vielversprechendes Instrument zum Einsatz in der Essstörungstherapie und -forschung dar.


2019 ◽  
Vol 28 (4) ◽  
pp. 230-241 ◽  
Author(s):  
Silke Naab ◽  
Markus Fumi ◽  
Sandra Schlegl ◽  
Ulrich Voderholzer

Zusammenfassung. Anorexia nervosa und Bulimia nervosa betreffen vor allem Jugendliche sowie junge Erwachsene, wobei das Ersterkrankungsalter sinkt, und bei Anorexia nervosa bereits 8-Jährige betroffen sein können. Häufig ist der Verlauf chronisch und kann sowohl schwere körperliche als auch psychische Komorbiditäten nach sich ziehen. Schlimmstenfalls enden Essstörungen tödlich (je nach Schweregrad der Erkrankung Mortalitätsraten bis zu 15 % bei Anorexia nervosa). Ein frühzeitiger Therapiebeginn geht mit einer verbesserten Prognose einher, weshalb die rasche Diagnosestellung von großer Bedeutung ist. Wesentlich hierfür ist die sichere Kenntnis der Diagnosekriterien sowie der essstörungstypischen Folgen. Es werden Aspekte der Symptomatik, Diagnostik, Differentialdiagnostik, Epidemiologie, Pathogenese, Funktionalität, sowie Therapiemöglichkeiten und eigene sowie internationale Studienergebnisse mit Schwerpunkt auf der stationären Therapie von Jugendlichen mit Anorexia nervosa und Bulimia nervosa ausgeführt.


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