deutsche gesellschaft für chirurgie
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2021 ◽  
Vol 25 (05/06) ◽  
pp. 198-198

Die Deutsche Gesellschaft für Chirurgie war Initiator des Corza Medical Organspendelaufs am 16.04.2021 (als 2,5-km- oder 5-km-Lauf). Coronabedingt konnte der Lauf nicht in Mainz stattfinden. Der Lauf wurde auf virtuell geändert: „Wir laufen gemeinsam Kilometer, aber auf getrennten Wegen“.


Author(s):  
Farzin Adili ◽  
Uta Dahmen ◽  
Markus K. Heinemann ◽  
Martina Kadmon ◽  
Anne Kauffels-Sprenger ◽  
...  

ZusammenfassungDer „Masterplan Medizinstudium 2020“ der Bundesregierung darf in der Chirurgie keinesfalls als „beiläufiges Werk unter Vielen“ unterschätzt werden. Daher nimmt die chirurgische Arbeitsgemeinschaft Lehre (CAL) der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie (DGCH) in ihrem Positionspapier zu den geplanten Maßnahmen im „Masterplan Medizinstudium 2020“ Stellung und diskutiert die Herausforderungen, Konsequenzen und Aufgaben, vor die der „Masterplan Medizinstudium 2020“ die Fachvertreter der chirurgischen Fachgesellschaften und die in der Lehre engagierten Chirurgen stellt.


2004 ◽  
Vol 43 (04) ◽  
pp. 115-120 ◽  
Author(s):  
J. Dressler ◽  
J. Farahati ◽  
F. Grünwald ◽  
B. Leisner ◽  
E. Moser ◽  
...  

SummaryThe procedure guidelines for radioiodine therapy (RIT) of differentiated thyroid cancer (version 2) are the counterpart to the procedure guidelines for 131I whole-body scintigraphy (version 2) and specify the interdisciplinary guidelines for thyroid cancer of the Deutsche Krebs-gesellschaft and the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie concerning the nuclear medicine part. Compared with version 1 facultative options for RIT can be chosen in special cases: ablative RIT for papillary microcarcinoma ≤1 cm, ablative RIT for mixed forms of anaplastic and differentiated thyroid cancer, and RIT in patients with a measurable or increasing thyroglobulin concentration but without detectable metastases by imaging. The description of the pretherapeutic dosimetry now includes the isotopes 123I and 124I as well as a broader range of the activity of 131I. Activities of 2-5 GBq 131I are recommended for the first ablative RIT. If high accumulative activities of 131I are expected, men who have not yet finished their family planning should be advised to the option of sperm cryoconservation. An interdisciplinary consensus is necessary whether the new TNM-classification (UICC, 6th edition, 2002) will lead to modified recommendations for surgical or nuclear medicine therapy, especially for the surgical completeness and for the ablative RIT of pT1 papillary cancer.


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