scholarly journals Application of Psychodrama and Object Relations Psychotherapy – An Integrated Approach to the Treatment of Bulimia Nervosa Based on Selected Elements of the Theory and the Author’s Own Experience

Author(s):  
Bernadetta Izydorczyk
2012 ◽  
Vol 15 (12) ◽  
pp. 2295-2309 ◽  
Author(s):  
David Sánchez-Carracedo ◽  
Dianne Neumark-Sztainer ◽  
Gemma López-Guimerà

AbstractObjectiveThe serious consequences of obesity and eating disorders (ED), difficulties encountered in treatment and the high prevalence of these conditions are important reasons to develop efforts aimed at their prevention. The implementation of integrated interventions aimed at preventing risk factors for both obesity and ED constitutes a very exciting development. In the present paper we discuss and review the main reasons for an integrated approach to the spectrum of eating- and weight-related problems, which include anorexia nervosa, bulimia nervosa, anorexic and bulimic behaviours, unhealthy dieting practices, body dissatisfaction, binge-eating disorder, overweight and obesity. Given differences between the fields with regard to current perspectives and objectives, key barriers to an integrated approach to prevention are discussed. In order to show the possibilities of development of this approach, we review the main contributions made to date in the fields of both obesity and ED prevention. In particular, environmental approaches in the prevention of obesity and ED are reviewed, given their potential for preventing a broad spectrum of eating- and weight-related problems. Furthermore, several examples of initiatives that have utilized an integrated approach to prevention are discussed.DesignNarrative review.ConclusionsWe recommend a scenario in which the two fields share knowledge to enhance the difficult work of preventing and treating both ED and obesity.


2020 ◽  
Author(s):  
Julia Blayne McDonald ◽  
Diana Rancourt

Eating disorder and weight loss interventions have typically been regarded as distinct or antithetical, despite a growing number of individuals with comorbid eating pathology and obesity. This siloing of research and practice has created a clinical conundrum for providers seeking to treat individuals presenting with both a medical need to lose weight and a restrictive or binge-purge subtype eating disorder. While some integrated eating disorder and weight loss treatment approaches exist, these primarily target binge and overeating behaviors. To date, integrated treatment research for restrictive/binge-purge behaviors and weight loss is rare and practical guidance is lacking. This single case example illustrates the application of an integrated treatment approach was applied within a real-world, naturalistic clinical practice setting, to successfully treat a client with severe bulimia nervosa achieve sustained eating disorder remission and medically-required weight loss. We conclude by reviewing the benefits and challenges of utilizing an integrated approach and providing practical insights for practitioners.


2007 ◽  
Vol 6 (1) ◽  
pp. 185-186
Author(s):  
E COSENTINO ◽  
E RINALDI ◽  
D DEGLIESPOSTI ◽  
S BACCHELLI ◽  
D DESANCTIS ◽  
...  

Author(s):  
Katharina Bühren ◽  
Kristian Holtkamp ◽  
Beate Herpertz-Dahlmann ◽  
Kerstin Konrad

Zusammenfassung: Anorexia und Bulimia nervosa sind häufige psychiatrische Erkrankungen des Kindes- und Jugendalters, die insbesondere Mädchen betreffen. Im Akutzustand der Starvation treten bei Essstörungen eine Vielzahl von hormonellen, neuropsychologischen und hirnmorphologischen Veränderungen auf, von denen einige nur teilweise reversibel sind. Komorbide psychiatrische Erkrankungen verkomplizieren das Krankheitsbild und erschweren adäquate therapeutische Interventionen. Der folgende Artikel setzt sich ausführlich mit den neuropsychologischen Defiziten bei Essstörungen, möglichen Einflussfaktoren auf die kognitive Leistungsfähigkeit und daraus resultierenden Implikationen für den klinischen Alltag auseinander.


Author(s):  
Julia Huemer ◽  
Maria Haidvogl ◽  
Fritz Mattejat ◽  
Gudrun Wagner ◽  
Gerald Nobis ◽  
...  

Objective: This study examines retrospective correlates of nonshared family environment prior to onset of disease, by means of multiple familial informants, among anorexia and bulimia nervosa patients. Methods: A total of 332 participants was included (anorexia nervosa, restrictive type (AN-R): n = 41 plus families); bulimic patients (anorexia nervosa, binge-purging type; bulimia nervosa: n = 59 plus families). The EATAET Lifetime Diagnostic Interview was used to establish the diagnosis; the Subjective Family Image Test was used to derive emotional connectedness (EC) and individual autonomy (IA). Results: Bulimic and AN-R patients perceived significantly lower EC prior to onset of disease compared to their healthy sisters. Bulimic patients perceived significantly lower EC prior to onset of disease compared to AN-R patients and compared to their mothers and fathers. A low family sum – sister pairs sum comparison – of EC had a significant influence on the risk of developing bulimia nervosa. Contrary to expectations, AN-R patients did not perceive significantly lower levels of IA compared to their sisters, prior to onset of disease. Findings of low IA in currently ill AN-R patients may represent a disease consequence, not a risk factor. Conclusions: Developmental child psychiatrists should direct their attention to disturbances of EC, which may be present prior to the onset of the disease.


Praxis ◽  
2019 ◽  
Vol 108 (14) ◽  
pp. 931-936
Author(s):  
Sarah Stidwill ◽  
Iris Cook-Müller

Zusammenfassung. Essstörungen wie Anorexia nervosa und Bulimia nervosa werden bevorzugt interdisziplinär therapiert. Neben somatischer und psychologischer/psychiatrischer Fachbegleitung stellt die Ernährungsberatung einen wichtigen Pfeiler dar. Die Er- und Bearbeitung verschiedener Themen wie inkorrektes Ernährungswissen, Hunger und Sättigung, Verbote und schlechtes Gewissen sind zentral. Auf den Erfolg wirkt sich die therapeutische Beziehung zur Ernährungsfachperson aus.


2004 ◽  
Vol 15 (4) ◽  
pp. 197-203
Author(s):  
Penny Lewis†

Abstract. From my training with Marian Chace came much of the roots of my employment of dance therapy in my work. The use of empathic movement reflection assisted me in the development of the technique of somatic countertransference ( Lewis, 1984 , 1988 , 1992 ) and in the choreography of the symbiotic phase in object relations ( Lewis, 1983 , 1987a , 1988 , 1990 , 1992 ). Marian provided the foundation for assistance in separation and individuation through the use of techniques which stimulated skin (body) and external (kinespheric) boundary formation. Reciprocal embodied response and the use of thematic imaginal improvisations provided the foundation for the embodied personification of intrapsychic phenomena such as the internalized patterns, inner survival mechanisms, addictions, and the inner child. Chace’s model assisted in the development of structures for the remembering, re-experiencing, and healing of child abuse as well as the rechoreography of object relations. Finally, Marian Chace’s use of synchronistic group postural rhythmic body action provided access to the transformative power of ritual in higher stages of individuation and spiritual consciousness.


2010 ◽  
Vol 39 (4) ◽  
pp. 251-260 ◽  
Author(s):  
Karolin Neubauer ◽  
Caroline Bender ◽  
Brunna Tuschen-Caffier ◽  
Jennifer Svaldi ◽  
Jens Blechert

Zusammenfassung. Theoretischer Hintergrund: Empirische Befunde zeigen, dass körperbezogenes Kontrollverhalten und die zugrunde liegenden Kognitionen eine zentrale Rolle in der Aufrechterhaltung von Essstörungspsychopathologie spielen. Fragestellung: Eine deutschsprachige Version der Body Checking Cognitions Scale (BCCS) soll teststatistisch überprüft werden. Methode: Frauen mit Anorexia Nervosa (n = 19), Bulimia Nervosa (n = 22) und Binge-Eating Störung (n = 28) sowie eine weibliche nicht-klinische Vergleichsgruppe (n = 195) füllten die BCCS sowie weitere Fragebögen zur Essstörungspsychopathologie aus. Ergebnisse: Das 4-Faktorenmodell der englischsprachigen Originalversion zeigte in Faktorenanalysen die beste Passung. Die deutschsprachige BCCS erwies sich als intern konsistent und zeigte eine zufriedenstellende konvergente und diskriminante Validität. Schlussfolgerungen: Die deutschsprachige BCCS ist ein reliabler und valider Selbstbeurteilungsfragebogen. Sie stellt ein vielversprechendes Instrument zum Einsatz in der Essstörungstherapie und -forschung dar.


2019 ◽  
Vol 28 (4) ◽  
pp. 230-241 ◽  
Author(s):  
Silke Naab ◽  
Markus Fumi ◽  
Sandra Schlegl ◽  
Ulrich Voderholzer

Zusammenfassung. Anorexia nervosa und Bulimia nervosa betreffen vor allem Jugendliche sowie junge Erwachsene, wobei das Ersterkrankungsalter sinkt, und bei Anorexia nervosa bereits 8-Jährige betroffen sein können. Häufig ist der Verlauf chronisch und kann sowohl schwere körperliche als auch psychische Komorbiditäten nach sich ziehen. Schlimmstenfalls enden Essstörungen tödlich (je nach Schweregrad der Erkrankung Mortalitätsraten bis zu 15 % bei Anorexia nervosa). Ein frühzeitiger Therapiebeginn geht mit einer verbesserten Prognose einher, weshalb die rasche Diagnosestellung von großer Bedeutung ist. Wesentlich hierfür ist die sichere Kenntnis der Diagnosekriterien sowie der essstörungstypischen Folgen. Es werden Aspekte der Symptomatik, Diagnostik, Differentialdiagnostik, Epidemiologie, Pathogenese, Funktionalität, sowie Therapiemöglichkeiten und eigene sowie internationale Studienergebnisse mit Schwerpunkt auf der stationären Therapie von Jugendlichen mit Anorexia nervosa und Bulimia nervosa ausgeführt.


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