Schwere Candida-glabrata-Pankolitis und letale Aspergillus-fumigatus-Lungeninfektion vor dem Hintergrund einer Knochenmarkaplasie nach CD19-spezifischer CAR T-Zell-Therapie – ein Fallbericht

2021 ◽  
pp. 1-7
Author(s):  
Kai Rejeski ◽  
Wolfgang G. Kunz ◽  
Martina Rudelius ◽  
Veit Bücklein ◽  
Viktoria Blumenberg ◽  
...  

<b>Hintergrund:</b> Eine lang andauernde Myelosuppression ist ein wichtiges, bisher jedoch unzureichend beschriebenes unerwünschtes Ereignis nach einer gegen CD19 gerichteten CAR-T-Zell-Transfusion. Die resultierende Neutropenie und multifaktorielle Immunsuppression können schwere Infektionskomplikationen begünstigen. <b>Vorstellung des Falls:</b> Wir beschreiben den klinischen Verlauf eines 59-jährigen Patienten mit rezidivierendem/refraktärem DLBCL, der mit Axicabtagen-Ciloleucel (Axi-Cel) behandelt wurde. Der Patient entwickelte ein CRS vom ASTCT-Grad I und ICANS vom Grad IV, was eine Verlegung in die neurologische Intensivstation und anhaltende Gabe hochdosierter Kortikosteroide und anderer Immunsuppressiva erforderlich machte. Die Neutropenie war hochgradig (NEU &#x3c;100/μl), G-CSF-refraktäre und lang anhaltend (über 50 Tage). 3 Wochen nach der CAR-T-Zell-Transfusion entwickelte der Patient einen schweren septischen Schock unter antimykotischer Prophylaxe mit Micafungin. Unter breiter antiinfektiver Therapie und intensiven supportiven Maßnahmen stabilisierte sich sein Zustand. Ein autogener Stammzell-Boost wurde an Tag 46 angewendet, um die hämatopoietische Erholung zu unterstützen. Daraufhin begannen sich die Werte des Patienten zunächst zu verbessern, dann trat jedoch eine invasive Lungenaspergillose auf, die letztlich zum Atemversagen und Tod des Patienten führte. Die postmortale Untersuchung ergab Anzeichen einer <i>Candida-glabrata</i>-Pankolitis. <b>Schlussfolgerungen:</b> Dieser Fall unterstreicht das erhöhte Risiko tödlicher Infektionskomplikationen bei Patienten mit sehr schwerer und lang andauernder Zytopenie nach einer CAR-T-Zell-Therapie. Wir beschreiben hier einen seltenen Fall einer <i>C.-glabrata</i>-Pankolitis im Zusammenhang mit einer multifaktoriellen Immunsuppression. Unser Patient erlag zwar letztlich einer letalen Mykose, doch die autologe Stammzell-Boosterung vermochte die Hämatopoese anzuregen und könnte somit eine wichtige Behandlungsstrategie bei DLBCL-Patienten mit CAR-T-Zell-assoziierter Knochenmarkaplasie sein, denen zuvor Stammzellen entnommen wurden.

1999 ◽  
Vol 43 (3) ◽  
pp. 702-704 ◽  
Author(s):  
Eva J. Helmerhorst ◽  
Ingrid M. Reijnders ◽  
Wim van ’t Hof ◽  
Ina Simoons-Smit ◽  
Enno C. I. Veerman ◽  
...  

ABSTRACT The present study shows that a number of basic antifungal peptides, including human salivary histatin 5, a designed histatin analog designated dhvar4, and a peptide from frog skin, PGLa, are active against amphotericin B-resistant Candida albicans,Candida krusei, and Aspergillus fumigatusstrains and against a fluconazole-resistant Candida glabrata isolate.


1994 ◽  
Vol 59 (11) ◽  
pp. 2562-2564 ◽  
Author(s):  
Martin Doležal ◽  
Jiří Hartl ◽  
Miloš Macháček

During the course of a search for new antimycotic agents a series of 3-amino-5-cyano-2-pyrazinecarboxamides I - XI have been synthesized. The prepared compounds were tested for their antimycotic activity. The MIC of these in the form of dimethyl sulfoxide solutions was measured against Candida albicans ATCC 44859, Candida tropicalis 156, Candida krusei E28, Candida glabrata 20/I, Trichosporon beigelii 1188, Trichophyton mentagrophytes 445, Aspergillus fumigatus 231, and Absidia corymbifera 272. None of the compounds studied was particularly effective.


2021 ◽  
Vol 21 (1) ◽  
Author(s):  
Kai Rejeski ◽  
Wolfgang G. Kunz ◽  
Martina Rudelius ◽  
Veit Bücklein ◽  
Viktoria Blumenberg ◽  
...  

Abstract Background Prolonged myelosuppression following CD19-directed CAR T-cell transfusion represents an important, yet underreported, adverse event. The resulting neutropenia and multifactorial immunosuppression can facilitate severe infectious complications. Case presentation We describe the clinical course of a 59-year-old patient with relapsed/refractory DLBCL who received Axicabtagene-Ciloleucel (Axi-cel). The patient developed ASTCT grade I CRS and grade IV ICANS, necessitating admission to the neurological ICU and prolonged application of high-dose corticosteroids and other immunosuppressive agents. Importantly, neutropenia was profound (ANC < 100/μl), G-CSF-refractory, and prolonged, lasting more than 50 days. The patient developed severe septic shock 3 weeks after CAR transfusion while receiving anti-fungal prophylaxis with micafungin. His clinical status stabilized with broad anti-infective treatment and intensive supportive measures. An autologous stem cell backup was employed on day 46 to support hematopoietic recovery. Although the counts of the patient eventually started to recover, he developed an invasive pulmonary aspergillosis, which ultimately lead to respiratory failure and death. Postmortem examination revealed signs of Candida glabrata pancolitis. Conclusions This case highlights the increased risk for fatal infectious complications in patients who present with profound and prolonged cytopenia after CAR T-cell therapy. We describe a rare case of C. glabrata pancolitis associated with multifactorial immunosuppression. Although our patient succumbed to a fatal fungal infection, autologous stem cell boost was able to spur hematopoiesis and may represent an important therapeutic strategy for DLBCL patients with CAR T-cell associated bone marrow aplasia who have underwent prior stem cell harvest.


2008 ◽  
Vol 32 (4) ◽  
pp. 365-366 ◽  
Author(s):  
Celalettin Ustun ◽  
David L. DeRemer ◽  
John C.H. Steele ◽  
Caralee Forseen ◽  
John F. Fisher ◽  
...  

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