Evidence of an Auto-Immune Reaction in Viral Plasmacytosis (Aleutian Disease) of Mink as Demonstrated by the Coombs Test

2015 ◽  
pp. 486-493
Author(s):  
Ruth Saison ◽  
L. Karstad
JAMA ◽  
1967 ◽  
Vol 200 (10) ◽  
pp. 900-900
Author(s):  
M. S. Belle
Keyword(s):  

2019 ◽  
Vol 45 (12) ◽  
pp. 593-598 ◽  
Author(s):  
C. Pföhler ◽  
S. Koch ◽  
L. Weber ◽  
C. S. L. Müller ◽  
T. Vogt

ZusammenfassungCheckpoint-Inhibitoren wie Pembrolizumab, Nivolumab und Ipilimumab stellen unverzichtbare Wirkstoffe zur Behandlung fortgeschrittener oder metastasierter Melanome dar. Durch eine Aktivierung zytotoxischer T-Zellen durch diese Substanzen kommt es neben einer antitumoralen Immunantwort bei vielen Patienten auch zu einer Vielzahl an immunvermittelten Nebenwirkungen, die jedes Organ des Körpers betreffen können. Neben häufigen autoimmun vermittelten Nebenwirkungen, wie z. B. einer Kolitis, einer Pneumonitis, einer Thyreoiditis und einer Hypophysitis, die in der Regel rasch erkannt werden, können auch seltene Nebenwirkungen auftreten, die initial oft nicht direkt als Nebenwirkung der Therapie interpretiert werden.Bei einer 66 Jahre alten Patientin wurde ein Melanom am linken Unterschenkel exzidiert (Typ NMM, Tumordicke 3 mm; BRAF, NRAS und c-Kit jeweils Wildtyp), Sentinelnodebiopsie inguinal positiv, darauffolgende Lymphknotendissektion ohne Metastasennachweis. Sechs Monate später traten inguinale Lymphknotenfiliae sowie mehrere kutane Metastasen am linken Bein auf. Es erfolgte eine knappe Resektion in toto mit anschließender adjuvanter Radiatio (inguinal und Knie links, GRD 45 Gy). Bereits einige Wochen später zeigten sich am linken Bein erneut mehrere kutane Filiae sowie Lymphknotenfiliae inguinal und iliakal links. Aufgrund des mittlerweile ausgebildeten massiven Lymphödems wurde bei nicht-operabler, lokoregionärer Metastasierung 2016 eine Therapie mit Pembrolizumab begonnen.Nach der 12. Gabe bildete sich eine normochrome, normozytäre Anämie mit transfusionsbedürftigem Hämoglobin (Hb)-Abfall bis auf 8,4 mg/dl aus. Gastro- und koloskopisch konnte keine Blutungsquelle nachgewiesen werden, mittels Knochenmarksbiopsie wurden eine Infiltration des Knochenmarks durch Melanomzellen sowie eine Pure Red Cell Aplasia ausgeschlossen. Bei erhöhter LDH, erniedrigten Werten für Haptoglobin und Retikulozyten sowie positivem direkten Coombs-Test für c3d wurde die Diagnose einer autoimmunhämolytischen Anämie (AIHA) mit Beteiligung aller Vorstufen der roten Reihe gestellt und eine Therapie mit Methylprednisolon begonnen. Bei jedem Versuch die Therapie mit Pembrolizumab nach Stabilisierung des Hb-Wertes fortzuführen, zeigte sich ein erneuter transfusionsbedürftiger Abfall auf Hb-Werte von bis zu 6 mg/dl. Wir entschieden uns die Therapie mit Pembrolizumab nach 15 Zyklen bei kompletter Remission der Metastasen zu beenden; seitdem zeigen sich in Laborkontrollen normwertige Hb-Werte. Da sich nach einigen Monaten erneut ein Progress ausbildete, wurde bei negativem BRAF-Mutationsstatus eine Therapie mit Nivolumab begonnen, hierunter kam es nicht zur erneuten Ausbildung einer AIHA.Die Entwicklung einer Anämie ist eine seltene Nebenwirkung einer Therapie mit Checkpoint-Inhibitoren. Als weitere Ursache wurde neben der hier gezeigten AIHA auch die aplastische Anämie als immunvermittelte Nebenwirkung beschrieben. In den wenigen bisher publizierten Fällen bildete sich die Anämie i. R. der Therapie mit Checkpoint-Inhibitoren frühzeitig aus und zeigte oft ein zögerliches Ansprechen auf Steroide. Bisher sind nur wenige Fälle beschrieben, bei denen eine Re-Exposition ohne erneutes Aufflammen der Anämie möglich war. Trotz immunsuppressiver Therapie sind letale Verläufe beschrieben. Dies verdeutlicht die Notwendigkeit regelmäßiger Laboruntersuchungen unter und nach der Therapie mit Checkpoint-Inhibitoren. In unserem Fall kam es erfreulicherweise nach erneuter Gabe eines Checkpoint-Inhibitors nicht zum erneuten Auftreten der AIHA. Ob dies dem Wechsel von Pembrolizumab zu Nivolumab geschuldet ist, muss derzeit leider unbeantwortet bleiben.


Author(s):  
Zoran Vrucinic

The future of medicine belongs to immunology and alergology. I tried to not be too wide in description, but on the other hand to mention the most important concepts of alergology to make access to these diseases more understandable, logical and more useful for our patients, that without complex pathophysiology and mechanism of immune reaction,we gain some basic insight into immunological principles. The name allergy to medicine was introduced by Pirquet in 1906, and is of Greek origin (allos-other + ergon-act; different reaction), essentially representing the reaction of an organism to a substance that has already been in contact with it, and manifested as a specific response thatmanifests as either a heightened reaction, a hypersensitivity, or as a reduced reaction immunity. Synonyms for hypersensitivity are: altered reactivity, reaction, hypersensitivity. The word sensitization comes from the Latin (sensibilitas, atis, f.), which means sensibility,sensitivity, and has retained that meaning in medical vocabulary, while in immunology and allergology this term implies the creation of hypersensitivity to an antigen. Antigen comes from the Greek words, anti-anti + genos-genus, the opposite, anti-substance substance that causes the body to produce antibodies.


2020 ◽  
Vol 13 (12) ◽  
pp. e237076
Author(s):  
George Vatidis ◽  
Eirini I Rigopoulou ◽  
Konstantinos Tepetes ◽  
George N Dalekos

Hepatic brucelloma (HB), a rare manifestation of brucellosis, refers to liver involvement in the form of abscess. A 35-year-old woman stockbreeder was admitted due to 1-month history of evening fever, sweating and weight loss, while she was on 3-week course of rifampicin/doxycycline for suspected brucellosis. On admission, she had hepatosplenomegaly and a systolic murmur, while cholestasis, increased inflammation markers and a strong-positive Wright-Coombs test were the main laboratory findings. As blood and bone marrow cultures were unrevealing, further investigation with CT imaging showed a central liver calcification surrounded by heterogeneous hypodense area being compatible with HB. Material from CT-guided drainage tested negative for Brucella spp. After failure to improve on a 10-week triple regiment, surgical excision was decided and Brucella spp were identified by PCR. Our case highlights challenges in establishing HB diagnosis, which should be considered on the right epidemiological context and when serological and radiological evidence favour its diagnosis.


1984 ◽  
Vol 57 (4) ◽  
pp. 563-569 ◽  
Author(s):  
P. Solal-Celigny ◽  
R. Vazeux ◽  
M. Vroclans ◽  
M. Amar ◽  
A. Herrera ◽  
...  
Keyword(s):  

2021 ◽  
Vol 80 (Suppl 1) ◽  
pp. 1038.2-1039
Author(s):  
M. Kaleda ◽  
M. Krylov ◽  
I. Nikishina

Background:Systemic lupus erythematosus (SLE) is a chronic autoimmune disease with a significant genetic predisposition. Recent studies have identified STAT4 (signal transducers and transcription activators 4) as a susceptibility gene for SLE.Objectives:To investigate the hypothesis of the association of STAT4 rs7574865 G/T polymorphism with the predisposition to SLE in children and its relationship with some of SLE manifestations.Methods:The case-control pilot study included 143 children (39 with SLE and 103 healthy unrelated volunteers as a control group). Diagnosis of SLE was based on 2012 SLICC criteria. STAT4 rs7574865 G/T polymorphism was investigated using allele-specific real-time polymerase chain reaction (RT-PCR).Results:The group of pts with SLE consisted of 29 girls and 10 boys, with an average age of 11.8±3.7 years (from 3 to 17 years) and an average disease duration of 4.1±2.4 years. 79.5% pts had acute cutaneous lupus at the onset, 46.1% - nonscarring alopecia, 71.8% - arthritis, 23.1% - oral and nasal ulcers, 23.1% - serositis, 43.6% - renal involvement, 35.9% –neuropsychiatric disorders. Leucopenia/lymphopenia was found in 71.8% of pts, thrombocytopenia – in 23,1%. ANA were detected in 100% pts, anti-dsDNA – in 79.5%, anti-Sm – in 31.6%, antiphospholipid antibodies - in 7,3%, hypocomplementemia – in 61.5%, positive direct Coombs test – in 35.9 %. Macrophage activation syndrome at the onset was documented in 15.4 % of pts. The distribution of rs7574865 genotypes in the control group showed no significant deviations from the Hardy-Weinberg equilibrium. The distribution of genotype frequencies among pts had statistically significant differences compared to the control (χ2=12.95, p=0.0015): GG-30.8% and 63.1% (p=0.001), GT-56.4% and 33.0% (p=0.018), TT-12.8% and 3.9% (p=0.114), GT+TT - 69.2% and 36.9% (p=0.0005). The frequency of the mutant STAT 4 allele T (polymorphism), was significantly higher in the SLE group than in the control group (41% and 20.4%, respectively; p=0.0007). We identified an association of the T allele with some clinical, laboratory, and immunological disorders in SLE: arthritis (OR 3.9, p=0.0002), acute cutaneous lupus (OR 2.47, p=0.003), nonscarring alopecia (OR 3.12, p=0.002), renal involvement (OR 2.42, p=0.022), leucopenia (OR 2.72, p=0.003), thrombocytopenia (OR 4.88, p=0.002), anti-dsDNA (OR 2.82, p=0.0006), hypocomplementemia (OR 2.34, p=0.012), positive direct Coombs test (OR 3.38, p=0.002).Conclusion:Our pilot study confirmed that the STAT4 rs7574865 G/T polymorphism was associated with the risk of SLE in children and some of SLE manifestations.Disclosure of Interests:None declared


Cancer ◽  
1971 ◽  
Vol 28 (5) ◽  
pp. 1129-1137 ◽  
Author(s):  
Philip J. Disaia ◽  
Felex N. Rutledge ◽  
Julian P. Smith ◽  
Joseph G. Sinkovics

2021 ◽  
Vol 12 (1) ◽  
Author(s):  
Marta Ferreira-Gomes ◽  
Andrey Kruglov ◽  
Pawel Durek ◽  
Frederik Heinrich ◽  
Caroline Tizian ◽  
...  

AbstractThe pathogenesis of severe COVID-19 reflects an inefficient immune reaction to SARS-CoV-2. Here we analyze, at the single cell level, plasmablasts egressed into the blood to study the dynamics of adaptive immune response in COVID-19 patients requiring intensive care. Before seroconversion in response to SARS-CoV-2 spike protein, peripheral plasmablasts display a type 1 interferon-induced gene expression signature; however, following seroconversion, plasmablasts lose this signature, express instead gene signatures induced by IL-21 and TGF-β, and produce mostly IgG1 and IgA1. In the sustained immune reaction from COVID-19 patients, plasmablasts shift to the expression of IgA2, thereby reflecting an instruction by TGF-β. Despite their continued presence in the blood, plasmablasts are not found in the lungs of deceased COVID-19 patients, nor does patient IgA2 binds to the dominant antigens of SARS-CoV-2. Our results thus suggest that, in severe COVID-19, SARS-CoV-2 triggers a chronic immune reaction that is instructed by TGF-β, and is distracted from itself.


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