Visual Impairment and Hip Fractures: A Case-Control Study in Elderly Patients

2014 ◽  
Vol 52 (4) ◽  
pp. 212-216 ◽  
Author(s):  
Patrick Loriaut ◽  
Philippe Loriaut ◽  
Patrick Boyer ◽  
Philippe Massin ◽  
Isabelle Cochereau
2015 ◽  
Vol 1 (2) ◽  
pp. 92-93

Ziele: Untersuchung des Zusammenhangs zwischen Sehbehinderung und sturzbedingten Hüftfrakturen und Bestimmung der Ätiologie der Sehbehinderung bei einer Population älterer Patienten mit Hüftfrakturen. Methoden: In einer Fall-Kontroll-Studie wurden 96 Patienten mit diagnostizierter Hüftfraktur mit einer zufällig ausgewählten Kontrollgruppe von 103 Patienten ohne Hüftfraktur verglichen. Die Einschlusskriterien für die Fallgruppe waren ein Lebensalter von ≥60 Jahren und eine Hüftfraktur. Die klinische Beurteilung umfasste einen Sehtest und eine augenärztliche Untersuchung. Ergebnisse: 43 Patienten mit Hüftfraktur hatten eine Sehbehinderung, verglichen mit nur 12 Patienten in der Kontrollgruppe. Eine Sehbehinderung stellte einen signifikanten Risikofaktor für eine Hüftfraktur dar (Odds Ratio (OR) 6,15; 95%-Konfidenzintervall (KI) 2,98-12,69). Bei 27 Patienten mit Hüftfraktur lag eine unkorrigierte Fehlsichtigkeit vor; bei den Kontrollprobanden waren es 15 (OR 2,78; 95%-KI 0,92-8,35). Im Hinblick auf dichte Katarakt bestand kein signifikanter Unterschied zwischen den beiden Gruppen (OR 2,28; 95%-KI 0,75-6,93). Bei 14 Hüftfraktur-Patienten lag eine Makuladegeneration vor, im Vergleich zu nur 8 Kontrollpatienten (OR 5,63; 95%-KI 1,57-20,18), und bei 10 Patienten bestand der Verdacht auf Glaukom, verglichen mit nur 5 Kontrollen (OR 10,65; 95%-KI 2,21-51,3). Schlussfolgerung: Das Vorliegen einer Sehbehinderung war bei älteren Menschen signifikant mit einem erhöhten Risiko für Hüftfrakturen assoziiert. Viele verschiedene Ätiologien können auf diese Weise zu Hüftfrakturen beitragen, insbesondere Fehlsichtigkeit, Katarakt, Makuladegeneration und Glaukom. Übersetzung aus Loriaut P, et al: Visual impairment and hip fractures: a case-control study in elderly patients. Ophthalmic Res 2014;52:212-216 (DOI: 10.1159/000362881)


2010 ◽  
Vol 11 (1) ◽  
Author(s):  
Gudrun Rohde ◽  
Glenn Haugeberg ◽  
Anne Marit Mengshoel ◽  
Torbjorn Moum ◽  
Astrid K Wahl

Author(s):  
Nobuhiro Tsuchiya ◽  
Chikara Kunisaki ◽  
Sho Sato ◽  
Yusaku Tanaka ◽  
Kei Sato ◽  
...  

2018 ◽  
Vol 5 (suppl_1) ◽  
pp. S267-S267
Author(s):  
Jong Hun Kim ◽  
Byung Chul Chun ◽  
Joon Young Song ◽  
Hyo Youl Kim ◽  
In-Gyu Bae ◽  
...  

Abstract Background The national immunization program (NIP) of annual influenza vaccination to the elderly population (≥65 years of age) in the Republic of Korea (ROK) has been implemented since 1987. Recently, the 23-valent pneumococcal polysaccharide vaccine (PPV23) through the NIP has been provided to the elderly population in the ROK since May 2013. The aim of this study was to assess PPV23 and influenza vaccine (IV) effectiveness in preventing pneumococcal pneumonia (PP) among elderly patients ≥65 years of age. Methods A case–control study using a hospital-based cohort was conducted. Cases of PP including bacteremic PP and nonbacteremic PP were collected from 14 hospitals in the pneumococcal diseases surveillance program from March 2013 to October 2015. Controls matched by age and sex in the same hospital were selected. Demographic, clinical information, and vaccination histories were collected. Previous immunization was categorized into “vaccinated” if a patient had received vaccines as follows: PPV23 (4 weeks to 5 years) and IV (2 weeks to 6 months) prior to the diagnosis of PP for case patients and prior to the hospital admission for control patients. Adjusted odds ratio (OR) was calculated, controlling for underlying medical conditions. Vaccine effectiveness was defined as (1 – OR) × 100. Results During the study period, a total of 661 cases (104 bacteremic PP cases and 557 nonbacteremic PP cases) and 661 controls were enrolled for analyses. For overall patients ≥65 years of age, there was no significant vaccine effectiveness against PP. For young elderly patients with 65–74 years, IV alone (1.2%, [95% confidence interval (CI) −95.3% to 50.0%]) and PPV23 alone (21.9%, [95% CI −39.0% to 56.1%]) were not effective. However, significant vaccine effectiveness of PPV23 plus IV against PP was noted (54.4%, [95% CI 6.9–77.7%], P = 0.031). For older elderly patients ≥75 years of age, no significant vaccine effectiveness was observed. Conclusion Our study indicates that PPV23 plus IV may be effective in preventing PP among young elderly patients with 65–74 years, suggesting additive benefits of influenza plus PPV23 vaccination. Further studies are required to confirm the persistent additive protective effectiveness. Disclosures All authors: No reported disclosures.


2018 ◽  
Vol 19 (1) ◽  
pp. 56-60 ◽  
Author(s):  
Shih-Chang Hung ◽  
Kuan-Fu Liao ◽  
Hung-Chang Hung ◽  
Cheng-Li Lin ◽  
Po-Chang Lee ◽  
...  

2011 ◽  
Vol 201 (4) ◽  
pp. 531-536 ◽  
Author(s):  
Kok-Yang Tan ◽  
Fumio Konishi ◽  
Yutaka J. Kawamura ◽  
Takafumi Maeda ◽  
Junichi Sasaki ◽  
...  

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