scholarly journals Prediction of Radial Head Subluxation and Dislocation in Patients with Multiple Hereditary Exostoses

2021 ◽  
Vol Publish Ahead of Print ◽  
Author(s):  
David S. Feldman ◽  
Troy J. Rand ◽  
Jaroslaw Deszczynski ◽  
Tomasz Albrewczynski ◽  
Dror Paley ◽  
...  
2020 ◽  
Vol 40 (7) ◽  
pp. e656-e661
Author(s):  
Blake C. Meza ◽  
Kyle K. Obana ◽  
Nakul S. Talathi ◽  
Apurva S. Shah ◽  
Nina Lightdale-Miric ◽  
...  

Author(s):  
Jiří Chomiak ◽  
Martin Ošťádal ◽  
Monika Frydrychová ◽  
Pavel Dungl

Purpose The goal of this retrospective study was to compare the gradual lengthening of the ulna in children with multiple hereditary exostoses with and without an elastic intramedullary nail. Methods Between 1998 to 2018, the ulna was lengthened in 28 forearms in 21 patients (aged 7.1 to 16.6 years) using a monolateral external fixator when relative ulnar shortening exceeded 15 mm. In total, 16 forearms were lengthened with the external fixator (group I) and 12 forearms with the addition of an intramedullary elastic nail (group II). Subjective assessment of function, range of movement (ROM) of the wrist and elbow and complications were compared. Ulnar shortening, radial head dislocation, radial articular angle (RAA) and percentage of carpal slip and radial bowing were followed radiographically. The difference between the groups has been evaluated statistically. Results The function of the extremity improved partially in 81% of patients in group I and in 83% of patients in group II. ROM was not improved except for radial deviation. Radial head position did not change. The values in group II in comparison with group I are higher for gain of length and lower for bone lengthening index and for bone healing index. Carpal slip decreased insignificantly. The RAA and radial bowing decreased, the comparison of values between groups and age under and over ten years were not statistically significant. Complications were more common in group I. No permanent complications were noted. Conclusion The addition of an intramedullary nail during the gradual ulnar lengthening improves the gain, bone healing index and rate of complications. Level of Evidence III.


Swiss Surgery ◽  
2003 ◽  
Vol 9 (6) ◽  
pp. 275-282
Author(s):  
Ott ◽  
Rikli ◽  
Babst

Einleitung: Kombinierte Verletzungen des Capitulum humeri und des Radiusköpfchens sind selten. Meist sind neben den osteocartilaginären Schäden am Gelenk auch Verletzungen der Kollateralbänder assoziiert. Behandlungsempfehlungen für diese seltenen schwerwiegenden Ellenbogenverletzungen fehlen. Studientyp: In einer retrospektiven Analyse werden fünf Fälle untersucht, bei denen die osteocartilaginären Verletzungen des Capitulum humeri durch den gleichen Zugang, der zur Versorgung des Radiusköpfchens verwendet wurde, versorgt wurden. Die Osteosynthese erfolgte mit Mini-Titanimplantaten z.T. kombiniert mit resorbierbaren Pins. Patienten und Methode: Zwischen 1996-1999 wurden fünf Patienten (vier Männer, eine Frau) mit einer Kombinationsverletzung von Radiuskopf und Capitulum humeri operativ stabilisiert. Das Durchschnittsalter beträgt 34 Jahre (31-40 Jahre). Alle Frakturen wurden über einen direkten radialen Zugang mittels 1.5mm oder 2.0mm Zugschrauben, zum Teil mit resorbierbaren Pins stabilisiert. Anschliessend wurden die Patienten radiologisch und klinisch gemäss dem Mayo-elbow-performance Score beurteilt. Resultate: Alle Patienten konnten persönlich durch einen nicht in die Initialtherapie involvierten Untersucher nach durchschnittlich 12.8 Monaten (8-24 Monate) nachuntersucht werden. 4/5 Patienten konnten bezüglich ihrer subjektiven Einschätzung befragt werden. Radiologische Zeichen einer Nekrose des Capitulum humeri oder Arthrosezeichen fanden sich nicht. Bei drei Patienten fanden sich periartikuläre Verkalkungen. Der range of motion beträgt durchschnittlich 124 Grad (Extension 5-30 Grad, Flexion 110-145 Grad) in drei von fünf Fällen waren Sekundäreingriffe zu Mobilitätsverbesserung nötig. Der Mayo-elbow-performance Score beträgt im Mittel 85 Punkte (range 70-100 Punkte). Schlussfolgerung: Die direkte Verschraubung mit Miniimplantaten zum Teil in Kombination mit resorbierbaren Pins ermöglicht eine stabile anatomische Rekonstruktion des Capitulum humeri durch den gleichen Zugang wie er für die Stabilisierung des Radiusköpfchens notwendig ist. Die transartikuläre Fixation der kleinen Schalenfragmente des Capitulum humeri erlaubt eine sichere interfragmentäre Kompression und damit eine frühfunktionelle Rehabilitation. Sekundäreingriffe zur Verbesserung der Gelenkbeweglichkeit waren in drei von fünf Fällen nötig.


Children ◽  
2021 ◽  
Vol 8 (6) ◽  
pp. 490
Author(s):  
Dong Hoon Lee ◽  
Dror Paley

The hip joint involvement in multiple hereditary exostoses (MHE) occurs in 30–90%, causing pain and limitation of motion by femoroacetabular impingement, coxa valga, acetabular dysplasia, hip joint subluxation, and osteoarthritis. The purpose of this study was to investigate the clinical and radiographic outcomes of ten hips in seven patients treated by surgical dislocation and corrective osteotomies between 2004 and 2009. Surgical dislocation and excision of the osteochondromas and varus intertrochanteric osteotomies were performed in all cases when the neck–shaft angle was > 150°. Common sites of osteochondromas were medial, posterior, and anterior neck of the femur. Neck–shaft angle of the femur was improved from a mean of 157° to 139°, postoperatively. On an average, the center-edge angle improved from 20° to 30° postoperatively. We believe that Ganz’s safe surgical dislocation technique is the preferred treatment of MHE. This safeguards the circulation of the femoral head and the osteochondromas can be resected under direct vision. It can be combined with additional corrective osteotomies because the hip affected by MHE is frequently associated with dysplastic changes which can result in premature osteoarthritis.


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