scholarly journals Patients Typing Their Own Visit Agendas Into an Electronic Medical Record: Pilot in a Safety-Net Clinic

2017 ◽  
Vol 15 (2) ◽  
pp. 158-161 ◽  
Author(s):  
McHale O. Anderson ◽  
Sara L. Jackson ◽  
Natalia V. Oster ◽  
Sue Peacock ◽  
Janice D. Walker ◽  
...  
2016 ◽  
Vol 25 (12) ◽  
pp. 1015.2-1016 ◽  
Author(s):  
Deborah Gregson ◽  
Robert Burke ◽  
Nancy S. Miller ◽  
Thomas Ostrander ◽  
Raagini Jawa ◽  
...  

2013 ◽  
Vol 31 (31_suppl) ◽  
pp. 177-177
Author(s):  
Joanne E. Schottinger ◽  
Michael H. Kanter ◽  
Andrea Smith

177 Background: The Institute of Medicine report "To Err is Human" highlighted two vulnerabilities that introduce possible diagnostic errors — information overload and failure to follow up abnormal cases. The Southern California Permanente Regional Safety Net program was instituted to identify, using electonic medical records, instances where these inadvertent outpatient safety lapses may have occurred and intervene before patient harm develops. A centralized regional team catches the omission and intervenes to ensure necessary follow up care, early diagnosis, treatment monitoring, or preventing harmful interactions from medications. Methods: For colorectal cancer detection and prevention, a safety net system was already in place to ensure the prompt evaluation of a positive fecal occult blood screening test with colonoscopy. However, evaluation of late stages of colorectal cancer at presentation revealed that failure to diagnose/follow up signs of iron deficiency anemia or rectal bleeding (often attributed to hemorrhoids) were opportunities to intervene. The electronic medical record is mined for evidence of iron deficiency anemia in laboratory results or a diagnosis of rectal bleeding that was not followed by a colonoscopy in patients aged 50-75. A list of these patients is reviewed quarterly by a gastroenterologist, who contacts the primary care physician to arrange colonoscopy. Results: During the first six months of the program, 42 patients, aged 52-75, underwent colonoscopy for evaluation of either evidence of iron deficiency anemia or rectal bleeding. Polypectomies were performed in 17 patients (40%) with pathology revealing adenomas in 13 patients and one patient with a bleeding carcinoid tumor. Other findings included hyperplastic polyps, hemorrhoids, diverticular disease, colitis, ulcer, and angiodysplastic lesions. Conclusions: Using an electronic medical record system, an outpatient safety net function allows proactive identification of possible safety issues in the population, helping to avoid late stage diagnoses and adverse outcomes. This system currently encompasses other cancer screening tests, medication monitoring, avoiding harmful medication interactions, and immunizations.


2015 ◽  
Vol 42 (6) ◽  
pp. 3210-3210
Author(s):  
R Sheu ◽  
R Ghafar ◽  
A Powers ◽  
S Green ◽  
Y Lo

Suchttherapie ◽  
2020 ◽  
Vol 21 (04) ◽  
pp. 189-193
Author(s):  
R. Michael Krausz ◽  
Farhud Shams ◽  
Maurice Cabanis

ZusammenfassungInsbesondere während der aktuellen Corona-Pandemie hat der Gebrauch virtueller Lösungen in der Medizin international stark zugenommen. Es gibt eine zunehmende Akzeptanz gerade auch in dem Bereich der hausärztlichen Versorgung, der Behandlung psychischer Störungen und der Abhängigkeitserkrankungen.Die Entwicklung ist international unterschiedlich, v. a, wenn man die USA und Kanada auf der einen Seite und Europa, insbesondere Deutschland, andererseits vergleicht. In Nordamerika hat bei dem Einsatz von moderner Technologie die Einführung von „Electronic Medical Record Systems“ eine dominierende Rolle gespielt. Diese ist insbesondere auf Abrechnung und Dokumentation zu Versicherungszwecken fokussiert. Daneben gibt es zunehmend Apps, die spezifische therapeutische Ansätze zu implementieren helfen. Die Anwendung virtueller Ansätze im Suchtbereich ist begrenzt, aber in Teilen sehr innovativ und auf deutsche Verhältnisse anwendbar. Wie in Europa gibt es auch in Nordamerika nur sehr begrenzte Forschungskapazitäten und prinzipiell Widerstand bei den medizinischen Berufsgruppen bezüglich der Anwendungsmöglichkeiten und der Rolle im Behandlungsprozess. Mehr Kooperation würde international zu einer Beschleunigung der Entwicklung und der Etablierung gemeinsamer Standards beitragen sowie die Behandlungssysteme bedeutend verbessern.


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