scholarly journals DoDSM-5Eating Disorder Criteria Overpathologize Normative Eating Patterns among Individuals with Obesity?

2014 ◽  
Vol 2014 ◽  
pp. 1-8 ◽  
Author(s):  
Jennifer J. Thomas ◽  
Katherine A. Koh ◽  
Kamryn T. Eddy ◽  
Andrea S. Hartmann ◽  
Helen B. Murray ◽  
...  

Background.DSM-5revisions have been criticized in the popular press for overpathologizing normative eating patterns—particularly among individuals with obesity. To evaluate the evidence for this and otherDSM-5critiques, we compared the point prevalence and interrater reliability ofDSM-IVversusDSM-5eating disorders (EDs) among adults seeking weight-loss treatment.Method.Clinicians (n=2) assignedDSM-IVandDSM-5ED diagnoses to 100 participants via routine clinical interview. Research assessors (n=3) independently conferred ED diagnoses via Structured Clinical Interview forDSM-IVand aDSM-5checklist.Results. Research assessors diagnosed a similar proportion of participants with EDs underDSM-IV(29%) versusDSM-5(32%).DSM-5research diagnoses included binge eating disorder (9%), bulimia nervosa (2%), subthreshold binge eating disorder (5%), subthreshold bulimia nervosa (2%), purging disorder (1%), night eating syndrome (6%), and other (7%). Interrater reliability between clinicians and research assessors was “substantial” for bothDSM-IV(κ= 0.64, 84% agreement) andDSM-5(κ= 0.63, 83% agreement).Conclusion.DSM-5ED criteria can be reliably applied in an obesity treatment setting and appear to yield an overall ED point prevalence comparable toDSM-IV.

2015 ◽  
Vol 27 (4) ◽  
pp. 437-441 ◽  
Author(s):  
Martin Fisher ◽  
Marisol Gonzalez ◽  
Joan Malizio

Abstract Purpose: This study aimed to determine the changes in diagnosis that occur in making the transition from Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition (DSM-IV) to Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5) criteria in an adolescent medicine eating disorder program. Methods: During the months of September 2011 through December 2012, a data sheet was completed at the end of each new outpatient eating disorder evaluation listing the patient’s gender, age, ethnicity, weight, height, DSM-IV diagnosis, and proposed DSM-5 diagnosis. Distributions were calculated using the Mann-Whitney and Wilcoxon rank sum analyses to determine differences between diagnostic groups. Results: There were 309 patients evaluated during the 16-month period. DSM-IV diagnoses were as follows: anorexia nervosa, 81 patients (26.2%); bulimia nervosa, 29 patients (9.4%); binge eating disorder, 1 patient (0.3%); and eating disorder not otherwise specified (EDNOS), 198 patients (64.6%). By contrast, DSM-5 diagnoses were as follows: anorexia nervosa, 100 patients; atypical anorexia nervosa, 93 patients; avoidant/restrictive food intake disorder, 60 patients; bulimia nervosa, 29 patients; purging disorder, 18 patients; unspecified feeding or eating disorder, 4 patients; subthreshold bulimia nervosa, 2 patients; subthreshold binge eating disorder, 2 patients; and binge eating disorder, 1 patient. Conclusion: Almost two thirds (64.6%) of the 309 patients had a diagnosis of EDNOS based on the DSM-IV criteria. By contrast, only four patients had a diagnosis of unspecified feeding or eating disorder based on the DSM-5 criteria. These data demonstrate that the goal of providing more specific diagnoses for patients with eating disorders has been accomplished very successfully by the new DSM-5 criteria.


2000 ◽  
Vol 57 (8) ◽  
pp. 504-510 ◽  
Author(s):  
Zipfel ◽  
Löwe ◽  
Herzog

Die Ernährungs- und Bewegungssituation sowie die sozioökonomischen Umstände haben sich in den vergangenen 50 Jahren in den entwickelten Ländern radikal gewandelt. Folgen dieser Entwicklung sind rasante Steigerungen der Prävalenzraten, insbesondere der Adipositas. Kontrastierend hierzu wird weiterhin ein ausgeprägtes Schlankheitsideal propagiert. Dieses Spannungsfeld ist mitverantwortlich für eine steigende Inzidenz von Essstörungen. Hierzu gehören im Gewichtsspektrum des Normal- bis Übergewichtes die Bulimia nervosa und die Esssucht, bisher noch mit dem englischen Begriff der «Binge-Eating-Disorder» bezeichnet. Obwohl die Bulimia Nervosa bereits 1980 in die DSM-III Kriterien aufgenommen wurde, ergaben Untersuchungen, dass bislang nur etwa 12 Prozent der Betroffenen von den Hausärzten entdeckt und richtig diagnostiziert werden. Ein Grund dieser erschreckend niedrigen Zahl liegt in der Dynamik der Erkrankung, mit einer ausgeprägten Tendenz der Patientinnen zur Verheimlichung, ein weiterer Grund mag in einer noch unzureichenden Aufklärung der Hausärzte liegen. Deshalb werden diagnostische Kriterien und therapeutische Optionen dargestellt. Essstörungen im Bereich des Übergewichtes werden seit dem DSM-IV (1994) im Wesentlichen unter dem Begriff der «Binge-Eating-Disorder (BED)» zusammengefasst. 20–30% der adipösen Patienten, die sich in Gewichtsreduktionsprogrammen befinden, leiden unter dieser Essstörung. Erste Untersuchungsergebnisse zeigen, dass diese Subgruppe der Adipösen eine modifizierte Behandlung mit einer stärkeren Fokussierung auf eine Psychotherapie bedarf. Über die initiale Abklärung einer möglichen Essstörung hinaus sollten auch affektive Störungen (Depressivität und Ängstlichkeit) oder ein gestörtes Körperbild erfasst werden. Falls Hinweise auf eine ausgeprägte Störung in diesen Bereichen vorliegen, sollte Psychotherapie fester Bestandteil eines integrierten Therapiekonzeptes der Adipositas sein.


2017 ◽  
Author(s):  
Patricia Westmoreland ◽  
Phillip S Mehler

Feeding and eating disorders are defined by persistent disturbance of eating (or behaviors related to eating) with subsequent changes in consumption or absorption of nutrition that are detrimental to physical health and social functioning. The following eating disorders are described in the DSM-5: anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating disorder, pica, rumination disorder, avoidant/restrictive food intake disorder (ARFID), other specified feeding or eating disorder (OSFED), and unspecified feeding or eating disorder (USFED). ARFID, OSFED, USFED, rumination disorder, and binge eating disorder are new additions to the manual and are first described in the DSM-5. The DSM-5 also provides severity specifiers—mild, moderate, severe, and extreme—for the diagnoses of bulimia nervosa and anorexia nervosa. This review describes the eating disorders enumerated in the DSM-5 and provides information regarding their genesis and course. This review contains 8 tables and 79 references Key words: avoidant/restrictive eating disorder, binge eating disorder, DSM-5, eating disorder, other specified feeding or eating disorder, pharmacotherapy, pica rumination, psychotherapy, unspecified feeding or eating disorder


2017 ◽  
Vol 50 (9) ◽  
pp. 1109-1113 ◽  
Author(s):  
Kathryn E. Smith ◽  
Jo M. Ellison ◽  
Ross D. Crosby ◽  
Scott G. Engel ◽  
James E. Mitchell ◽  
...  

2015 ◽  
Vol 16 ◽  
pp. 1-4 ◽  
Author(s):  
Piergiuseppe Vinai ◽  
Annalisa Da Ros ◽  
Maurizio Speciale ◽  
Nicola Gentile ◽  
Anna Tagliabue ◽  
...  

2017 ◽  
Author(s):  
Patricia Westmoreland ◽  
Phillip S Mehler

Feeding and eating disorders are defined by persistent disturbance of eating (or behaviors related to eating) with subsequent changes in consumption or absorption of nutrition that are detrimental to physical health and social functioning. The following eating disorders are described in the DSM-5: anorexia nervosa, bulimia nervosa, binge eating disorder, pica, rumination disorder, avoidant/restrictive food intake disorder (ARFID), other specified feeding or eating disorder (OSFED), and unspecified feeding or eating disorder (USFED). ARFID, OSFED, USFED, rumination disorder, and binge eating disorder are new additions to the manual and are first described in the DSM-5. The DSM-5 also provides severity specifiers—mild, moderate, severe, and extreme—for the diagnoses of bulimia nervosa and anorexia nervosa. This review describes the eating disorders enumerated in the DSM-5 and provides information regarding their genesis and course. This review contains 8 tables and 79 references Key words: avoidant/restrictive eating disorder, binge eating disorder, DSM-5, eating disorder, other specified feeding or eating disorder, pharmacotherapy, pica rumination, psychotherapy, unspecified feeding or eating disorder


Author(s):  
Susanne Knoll ◽  
Manuel Föcker ◽  
Johannes Hebebrand

Die fünfte Revision des Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-5) hat für den Bereich Essstörungen einige wesentliche Änderungen erbracht. Im DSM-5 werden erstmalig Fütter- und Essstörungen in einer Kategorie zusammengefasst. Zu den klassischen Essstörungen zählt neben Anorexia nervosa (AN) und Bulimia nervosa (BN) nun auch die Binge-Eating-Störung (BES) als eigenständige Diagnose. Die Kriterien für AN sind zum Teil wesentlich verändert worden, während nur wenige Kriterien der BN abgeändert wurden. Die Kriterien der BES unterscheiden sich nur marginal von den Forschungskriterien im DSM-IV. Unter einer neuen Kategorie «Other Specified Feeding or Eating Disorder» wurden einzelne Subdiagnosen für AN, BN und BES gefasst und spezifische Kriterien genannt. Die Restkategorie «Nicht näher bezeichnete Fütter- oder Essstörungen» wurde umbenannt in «Unspecified Feeding or Eating Disorder». Ob sich die DSM-5-Kriterien für Essstörungen und v. a. für AN in der Klinik und Forschung als klinisch praktikabel bewähren, bleibt abzuwarten.


1997 ◽  
Vol 3 (1) ◽  
pp. 2-8 ◽  
Author(s):  
Christopher G. Fairburn

This article is about the management of eating disorders in which binge eating is a prominent feature. These disorders include bulimia nervosa, the most common eating disorder, and ‘binge eating disorder’, a provisional new diagnosis included in DSM–IV. In addition, binge eating is seen in anorexia nervosa and in many atypical eating disorders.


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