Einfluss erhöhter Lipoprotein-konzentrationen auf die Prognose von Patienten mit Diabetes mellitus

2020 ◽  
Vol 18 (06) ◽  
pp. 234-240
Author(s):  
Ulrich Julius

ZUSAMMENFASSUNGIn dieser Übersicht wird der gegenwärtige Kenntnisstand zu Erhöhungen der Lipoproteinkonzentrationen bei Menschen mit Diabetes im Hinblick auf die Prognose in 3 Kategorien dargestellt: Entwicklung von kardiovaskulären Ereignissen, akute Pankreatitis, Neuauftreten eines Diabetes. Triglyzeridanstiege sind sehr wahrscheinlich atherogen. Exzessiv erhöhte Triglyzeridspiegel werden im Rahmen eines Chylomikronämie-Syndroms beobachtet, das akute Pankreatitiden induzieren kann. Im Fokus steht bei Diabetespatienten LDL-Cholesterin, das auch bei einer leichten Anhebung das Risiko für Arteriosklerose erhöht, zumal die LDL-Partikel chemisch modifiziert sein können. Hier stehen als Therapieoptionen Statine, aber auch Ezetimib und PCSK9-Inhibitoren und als ultima ratio eine Lipoproteinapherese zur Verfügung. Die jüngsten internationalen Richtlinien der ESC/EAS haben die LDL-Cholesterin-Zielwerte deutlich herabgesetzt. Es wird die Relevanz der Parameter Non-HDL-Cholesterin und Apolipoprotein B diskutiert. Eine zunehmend größere Bedeutung als Risikofaktor hat der Lipoprotein(a)-Spiegel. Triglyzeriderhöhungen sind mit dem Neuauftreten eines Diabetes verknüpft, während dies bei hohen Lipoprotein(a)-Spiegeln eher nicht der Fall ist.

Author(s):  
Arpita Rohit ◽  
N. Haridas

Patients with Type II diabetes mellitus or the metabolic syndrome have unique dyslipidemia characterized by hypertriglyceridemia; elevated blood levels of apolipoprotein B; small, dense low-density lipoprotein (LDL) cholesterol; and low levels of high-density lipoprotein (HDL) cholesterol. Treatment of dyslipidemia associated with these disorders should focus on correcting the abnormal lipoprotein levels as well as LDL and HDL heterogeneity. Statins and fibrates are useful for treating elevated LDL in patients with and without diabetes or the metabolic syndrome. There are few researches on Apolipoprotein A and Apolipoprotein B, Lipoprotein (a) in India, in comparison to foreign countries. So this study is aimed to evaluate Apo lipoproteins (Apo A1 & Apo B) and Lipoprotein (a) levels along with Lipid profile in Type II Diabetes Mellitus and in patients with Metabolic Syndrome which can be correlated with the risk of cardiovascular disease. Conclusion: Apo lipoprotein A1, Apolipoprotein B and Lipoprotein (a) can be important marker for the risk developing of heart disease. Statistical relationships between LDL and HDL and their respective Apo lipoproteins, Apo B and Apo A-1, in diabetic and metabolic syndrome can be established. Keywords:  Lipid profile, Type II Diabetes Mellitus, Apo lipoproteins (Apo A & Apo B), Lipoprotein (a) and Metabolic Syndrome.


Praxis ◽  
2020 ◽  
Vol 109 (3) ◽  
pp. 215-220
Author(s):  
Arnold von Eckardstein

Zusammenfassung. Der Lipidstatus dient vor allem der Abschätzung des Risikos für atherosklerotische Herz-Kreislauf-Erkrankungen (ASCVD). LDL-Cholesterin (LDL-C) ist primäres Ziel lipidsenkender Therapien. NonHDL-Cholesterin und Apolipoprotein B sind sekundäre Ziele. Die Europäischen Gesellschaften für Kardiologie und Atherosklerose haben deren therapeutischen Zielwerte für alle Risikogruppen gesenkt. Triglyzeride und HDL-Cholesterin sind ebenfalls für die Risikoschätzung empfohlen, aber keine therapeutischen Ziele. Lipoprotein(a) ist ein stark genetisch determinierter ASCVD-Risikofaktor und beinhaltet einen therapeutisch unbeeinflussbaren Teil des LDL-C. Die Qualität der Labordiagnostik aller Lipid-Risikofaktoren ist wegen zu grosser Methodenabhängigkeit und im Hinblick auf die Indikation neuer und teurer lipidmodifizierender Therapien verbesserungsbedürftig.


2019 ◽  
Vol 20 (3) ◽  
pp. 732 ◽  
Author(s):  
Robin Dullaart ◽  
Sabrina Pagano ◽  
Frank Perton ◽  
Nicolas Vuilleumier

Background: We determined relationships of cholesterol efflux capacity (CEC), plasma cholesterol esterification (EST) and cholesteryl ester transfer (CET) with anti-c-terminus apoA-1 (Ac-terAA1) and anti-apolipoprotein (apo)-1 (AAA1) autoantibodies in subjects with and without Type 2 diabetes mellitus (T2D). Methods: In 75 T2D subjects and 75 nondiabetic subjects, Ac-terAA1 and AAA1 plasma levels were measured by enzyme-linked immunosorbent assay. CEC was measured as [3H]-cholesterol efflux from human cultured fibroblasts to diluted individual subject plasma. Plasma EST and CET were assayed by isotope methods. Results: Ac-terAA1 and AAA1 levels and were similar between T2D and control subjects. Univariate regression analysis (n = 150) demonstrated that Ac-terAA1 levels were inversely correlated with CEC, EST, CET, total cholesterol, non-HDL cholesterol, triglycerides and apolipoprotein B, (p < 0.05 to p < 0.01), but not with glucose and HbA1c. In separate multivariable linear regression models, CEC, EST and CET were inversely associated with Ac-terAA1 levels independently of age, sex, T2D and drug use (β = −0.186, p = 0.026; β = −0.261, p < 0.001; and β = −0.321, p < 0.001; respectively). These associations were lost after additional adjustment for non-HDL cholesterol and triglycerides. No associations were observed for AAA1. Conclusions: CEC, plasma EST and CET are inversely associated with Ac-terAA1 autoantibodies, conceivably attributable to an inverse relationship of these autoantibodies with apolipoprotein B-containing lipoproteins.


2016 ◽  
Vol 30 (5) ◽  
pp. 923-927 ◽  
Author(s):  
Hidenori Senba ◽  
Shinya Furukawa ◽  
Takenori Sakai ◽  
Tetsuji Niiya ◽  
Teruki Miyake ◽  
...  

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