Calcitonin gene-related peptide acts as a novel vasodilator neurotransmitter in mesenteric resistance vessels of the rat

Nature ◽  
1988 ◽  
Vol 335 (6186) ◽  
pp. 164-167 ◽  
Author(s):  
Hiromu Kawasaki ◽  
Koichiro Takasaki ◽  
Akira Saito ◽  
Katsutoshi Goto
1992 ◽  
Vol 262 (5) ◽  
pp. H1350-H1355 ◽  
Author(s):  
R. Y. Chen ◽  
D. S. Li ◽  
P. H. Guth

The response of gastric submucosal arterioles to topical (submucosal) application of calcitonin-gene-related peptide (CGRP) or capsaicin with and without the human CGRP antagonist, hCGRP-(8-37), was studied using in vivo microscopy. CGRP (10(-11) to 10(-8) M) induced dose-dependent dilation. Topical treatment with hCGRP(8-37) (10(-6) M, for 10 min) caused a significant decrease in basal arteriolar diameter from 33 +/- 2 to 27 +/- 2 microns. hCGRP(8-37) did not alter acetylcholine- or adenosine-induced vasodilation but did significantly reduce CGRP 10(-8) M vasodilation from 97.3 +/- 10.1 to 15.9 +/- 4.4% of the maximal response. Topical capsaicin (10(-9) M to 5 x 10(-7) M) induced dose-dependent arteriolar dilation. This vasodilation was markedly attenuated by hCGRP(8-37). Selective ablation of capsaicin-sensitive sensory neurons nearly completely inhibited capsaicin-induced vasodilation, suggesting that this vasodilation is primarily neurogenic in origin. We conclude that 1) topical application of capsaicin stimulates capsaicin-sensitive sensory neurons and induces dose-dependent arteriolar dilation; 2) this vasodilation is mediated in part by CGRP; and 3) CGRP may be involved in modulating the basal tone of gastric resistance vessels.


2020 ◽  
Vol 39 (07/08) ◽  
pp. 490-494
Author(s):  
Borries Kukowski

ZUSAMMENFASSUNGDie Charakterisierung von calcitonin gene-related peptide (CGRP) als Schlüsselmolekül in der Pathophysiologie der Migräne hat nicht nur unser Verständnis der Erkrankung, sondern auch die Entwicklung neuer Therapien vorangetrieben. Seit kurzem steht mit den monoklonalen Antikörpern gegen CGRP oder den CGRP-Rezeptor eine spezifische und hoch selektive Option für die medikamentöse Prophylaxe der episodischen und chronischen Migräne zur Verfügung, die in zahlreichen klinischen Studien ihre Überlegenheit gegenüber Placebo belegt hat. Hier werden Erfahrungen aus dem praktischen Behandlungsalltag zur kurz- und mittelfristigen Wirksamkeit und Verträglichkeit mitgeteilt und weitere Aspekte wie Therapiewechsel bei Non-Response, Verlauf nach Therapieende und die Frage des Wirkungsortes unter Einbeziehung bereits publizierter Daten angesprochen.


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