scholarly journals Reversible constriction of the fetal ductus arteriosus after maternal use of topical diclofenac and methyl salicylate

2006 ◽  
Vol 27 (2) ◽  
pp. 227-229 ◽  
Author(s):  
M. R. Torloni ◽  
E. Cordioli ◽  
M. M. Zamith ◽  
W. J. Hisaba ◽  
L. M. M. Nardozza ◽  
...  
2021 ◽  
Vol 12 ◽  
Author(s):  
Kévin Le Duc ◽  
Sixtine Gilliot ◽  
Jean Benoit Baudelet ◽  
Sébastien Mur ◽  
Mohamed Riadh Boukhris ◽  
...  

Background: The use of non-steroidal anti-inflammatory drugs (NSAIDs) during the third trimester of pregnancy can cause premature constriction of the ductus arteriosus. This report describes a case of in utero narrowing of the ductus arteriosus (DA) diagnosed postnatally in a baby with Persistent Pulmonary Hypertension of the Newborn (PPHN), after maternal use of Diclofenac-Epolamine 140 mg patch during the second and third trimester.Case Presentation: A fetal ultrasounds revealed an enlarged hypertrophic right ventricle at 32 weeks of gestation. Detailed questioning of the mother highlighted that topical Diclofenac (FLECTOR®) had been used at 26 and at 31 weeks of gestation. An echocardiography performed 8 h postnatally showed supra-systemic pulmonary hypertension, a restrictive ductus arteriosus and a dilated right ventricle. The newborn was treated by inhaled nitric oxide and oral Sildenafil and was discharged from hospital on day 24. He had a complete normalization of his pulmonary vascular resistance on day 48.Conclusion: This case illustrates the potential fetal and neonatal complications associated with maternal topical Diclofenac medication during pregnancy resulting in antenatal closure of the DA.


2010 ◽  
Vol 222 (S 01) ◽  
Author(s):  
K Echtler ◽  
K Stark ◽  
M Lorenz ◽  
M Schwaiger ◽  
O Genzel-Boroviczény ◽  
...  
Keyword(s):  

2009 ◽  
Vol 09 (03) ◽  
pp. 155-160
Author(s):  
F. T. Riede ◽  
I. Dähnert

ZusammenfassungPerkutane transluminale katheterinterventionelle Eingriffe spielen eine wichtige Rolle in der Behandlung angeborener Herzfehler und können herz- und gefäßchirurgische Eingriffe vorbereiten, ergänzen oder ersetzen. Das Spektrum möglicher Interventionen ist sehr breit. Als Standardtherapien im Kindesalter gelten heute der interventionelle Verschluss von Vorhofseptum-secundum-Defekten, des Ductus arteriosus und vaskulärer Gefäßfehlbildungen, die Ballonvalvuloplastie valvulärer Pulmonal- und Aortenstenosen sowie die Ballonangioplastie (mit oder ohne Stentimplantation) von peripheren Pulmonalarterien -stenosen und Reaortenisthmusstenosen. Für zahlreiche andere Herzfehler stehen Interventionen als Alternative zum herzchirurgischen Vorgehen zur Verfügung.


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