Concurrent validity of the Berg Balance Scale and the Dynamic Gait Index in people with vestibular dysfunction

2003 ◽  
Vol 8 (4) ◽  
pp. 178-186 ◽  
Author(s):  
Susan Whitney ◽  
Diane Wrisley ◽  
Joseph Furman
2018 ◽  
Vol 45 (10) ◽  
pp. 714-725
Author(s):  
Heinz Reichmann ◽  
Martin Gerber ◽  
Markus Reckhardt ◽  
Fritjof Reinhardt

ZusammenfassungDie erfolgreiche Haltungskontrolle setzt eine effektive und effiziente Interaktion aller posturalen Systeme voraus, die sowohl aktiv als auch reaktiv mittels muskulärer Kräfte den Körper im Gleichgewicht halten. Eine Störung dieses komplexen Posturalsystems auf sensorischer, zentraler oder motorischer Ebene führt in der Folge zu einer zunehmenden Instabilität und zu einer erhöhten Sturzneigung. Insofern scheinen die zuverlässige Erhebung der posturalen Kontrolle und die damit verbundene Sturzprävalenz ein wichtiges Element der ambulanten und stationären Versorgung zu sein. Die motorisch-funktionellen Assessments, die sich aus verschiedenen Gleichgewichts- und Stabilitätsaufgaben ergeben, stellen noch immer den Goldstandard zur Quantifizierung der posturalen Kontrolle dar. Diese Verfahren sind jedoch oftmals nicht in der Lage, die Gleichgewichtsfähigkeit eines Patienten vollumfänglich abzubilden, oder sind aufgrund der subjektiven Bewertung oder unzureichender Standardisierung nur bedingt vergleichbar. Das Ziel der vorliegenden Studie war daher die Entwicklung eines quantitativen Messverfahrens zur Überprüfung der posturalen Kontrolle, basierend auf dem neuroorthopädischen Therapiegerät Posturomed®. Das Messsystem wurde in Form eines reaktiven Screeningverfahrens ausgeführt. Bei diesem werden mechanische Perturbationen erzeugt mittels Elektromagneten, die an der Unterstützungsfläche des Probanden appliziert werden. Der Eignungsnachweis dieses Systems für eine Quantifizierung der posturalen Kontrolle erfolgte durch eine zweiarmige Querschnittsstudie mit 115 gesunden Probanden (Referenzgruppe) und 149 neurologischen Patienten.Die Gruppe der neurologischen Patienten setzte sich zusammen aus– 69 Patienten mit zerebraler Mikroangiopathie (ZMA) mit in den letzten 12 Monaten klinisch eher leichter, aber chronisch progredienter Symptomatik,– 31 Patienten mit Morbus Parkinson Stadium I bis III nach Hoehn & Yahr als chronisch progrediente, multilokuläre Netzwerkerkrankung und – 49 Patienten mit klinisch vordergründig restierender Hemiparese bei Zustand nach zerebraler Embolie (Kraftgrad des betroffenen Beins 4/5 oder latente Parese) außerhalb der Subakutphase. Die Ergebnisse der Studie belegen, dass Perturbationsversuche zur Quantifizierung der posturalen Kontrolle für ein breites Spektrum neurologischer Patienten geeignet sind. Die Validität des Verfahrens konnte durch eine hohe inhaltliche Übereinstimmung zwischen der dynamischen Posturografie und den konvergenten Maßen der Motorik (Berg Balance Scale; Dynamic Gait Index) nachgewiesen werden. Das vorgestellte System erscheint folglich geeignet, das reaktive Gleichgewicht als eine Eigenschaft der motorischen Standkontrolle zu bestimmen. Die dynamische Posturografie auf Basis eines Perturbationsversuchs kann im klinischen und therapeutischen Umfeld zur Quantifizierung der posturalen Kontrolle eingesetzt werden. Zielgruppenlimitationen und damit verbundene Einschränkungen der Generalisierbarkeit von motorisch-funktionellen Testverfahren werden mit ihm überwunden. Darüber hinaus können auf der Basis der reaktiven posturalen Kompetenz individuelle Rückschlüsse auf das Sturzrisiko gezogen werden. Die Prognosegüte dieser Sturzrisikobewertung entspricht denen der motorisch-funktionellen Testverfahren und ist je nach Zielgruppe teilweise sogar besser. Für Patienten mit Morbus Parkinson konnte für den Dämpfungskoeffizienten bei einem Grenzwert von Δτ = − 0,45 s die höchste Güte ermittelt werden. Eine Sensitivität von 79 % und Spezifität von 78 % lassen eine gute Verwendung als sturzbezogenes Assessment erkennen. Der routinemäßige klinische Einsatz zur Quantifizierung der Sturzgefährdung, z. B. im Rahmen einer Krankenhausaufnahme, erscheint auf Grundlage der Ergebnisse empfehlenswert. Eine Grundvoraussetzung dafür, dass sich ein Assessment für eine Verlaufsbestimmung im Rahmen von Behandlungen einer Erkrankung eignet, ist seine ausreichende Reliabilität. Die laterale Perturbation und dann die Wertung von mittlerer Schwingungsgeschwindigkeit und Schwingungsdistanz sind geeignet für die Beurteilung der posturalen Stabilität im Verlauf neurologischer Erkrankungen und damit auch für eine quantitative Erfassung auftretender Therapieeffekte.


2017 ◽  
Vol 16 (1) ◽  
pp. 9-16
Author(s):  
Wildja De Lima Gomes ◽  
Thais Botossi Scalha ◽  
Lucas Brino Mota ◽  
Viviane Almeida Kuroda ◽  
Juliana Cintra Garrafa ◽  
...  

Objective: The aim of this study was to evaluate the effects on static and dynamic balance after the use of textured insoles. Method: Fifteen subjects with multiple sclerosis were evaluated before using the insoles, after using them for 1 month, and after 2 months without using, them using the following measuring instruments: the Berg Balance Scale, Dynamic Gait Index, and 10-meter Walk Test, a means of functional gait assessment. Results: Improvement was observed in the Berg Balance Scale and Dynamic Gait Index scores, walking time, number of steps and step length after using the insoles for 1 month. The improvement in Berg Balance Scale score remained after two months without the insoles and there were no changes in gait speed. Conclusion: The use of textured insoles was effective as an intervention to improve static and dynamic balance in patients with multiple sclerosis.


2006 ◽  
Vol 72 (5) ◽  
pp. 683-690 ◽  
Author(s):  
Juliana Maria Gazzola ◽  
Monica Rodrigues Perracini ◽  
Maurício Malavasi Ganança ◽  
Fernando Freitas Ganança

Tarefas do dia-a-dia podem ser muito desafiadoras para o equilíbrio do idoso. OBJETIVO: Verificar a associação entre equilíbrio funcional, avaliado pela Berg Balance Scale (BBS) e os dados sociodemográficos, clínicos e de mobilidade (Timed up and go test - TUGT, Dynamic Gait Index - DGI) em idosos vestibulopatas crônicos. MATERIAL E MÉTODO: Estudo de casos com 120 idosos com diagnóstico de disfunção vestibular crônica. Foram utilizados os testes de Mann-Whitney, Kruskal-Wallis seguido do teste de Dunn e Coeficiente de Correlação de Spearman. RESULTADOS: Ocorreram associações =-0,354; e correlações significantes entre a pontuação total da BBS e idade (p<0,001), faixa etária (p<0,001), número de doenças (p=0,030), número de =-0,287; p=0,001), número de medicamentos (p=0,014), número de doenças (=-0,274; p=0,002), quedas recorrentes (p=0,010), tendência a medicamentos (quedas (p=0,002), diagnóstico topográfico de vestibulopatia central (p<0,001) =-0,709; periodicidade da tontura (p=0,039), TUGT (<0,001) e DGI =-0,748; p(<0,001). CONCLUSÕES: O equilíbrio funcional de idosos vestibulopatas crônicos avaliados à BBS é mais comprometido quando associado ao avançar da idade, faixa etária mais idosa (80 anos ou mais), aumento do número de doenças, presença de cinco ou mais doenças, polifarmacoterapia, quedas recorrentes, tendência a quedas, vestibulopatia central, tontura diária, comprometimento da mobilidade e marcha.


2008 ◽  
Vol 88 (5) ◽  
pp. 640-651 ◽  
Author(s):  
Gregory F Marchetti ◽  
Susan L Whitney ◽  
Philip J Blatt ◽  
Laura O Morris ◽  
Joan M Vance

Background and Purpose Understanding underlying gait characteristics during performance of the Dynamic Gait Index (DGI) could potentially guide interventions. The purpose of this study was to describe the characteristics and reliability of gait performance during the level walking items of the DGI in people with balance or vestibular dysfunction. The study was a cross-sectional investigation with 2-group comparisons. Subjects and Methods Forty-seven subjects (mean age=59.2 years, SD=8.5, range=24–90) participated in the study; 26 were control subjects, and 21 were subjects with balance or vestibular dysfunction. Three trials of each level gait item were administered to subjects as they ambulated on an instrumented walkway. Test-retest reliability was determined by use of an intraclass correlation coefficient (3,1) 2-way random-effects model for gait parameters associated with continuous walking and the item requiring turning and stopping quickly. Mean gait parameter differences between control subjects and subjects with balance or vestibular disorders were compared by use of a multivariate analysis of variance for each gait task. Results The reliability of most gait parameters during DGI performance were fair to excellent between trials. Subjects with balance or vestibular disorders demonstrated differences in gait characteristics compared with control subjects. The heterogeneity of the group of subjects with balance or vestibular disorders does not permit inferences to be drawn regarding the relationship between gait and any specific balance or vestibular diagnosis. The results are most pertinent to people with chronic balance or vestibular disorders. Discussion and Conclusion Gait parameters underlying dynamic walking appeared to be relatively reliable across multiple trials and distinguished subjects with balance or vestibular disorders. Evaluating a person's performance on items of the DGI may be useful in identifying gait deviations and in evaluating gait improvements as a result of interventions.


Healthcare ◽  
2019 ◽  
Vol 7 (1) ◽  
pp. 27 ◽  
Author(s):  
Tapan Mehta ◽  
Hui-Ju Young ◽  
Byron Lai ◽  
Fuchenchu Wang ◽  
Yumi Kim ◽  
...  

Background: Recent clinical guidelines for adults with neurological disabilities suggest the need to assess measures of static and dynamic balance using the Berg Balance Scale (BBS) and Dynamic Gait Index (DGI) as core outcome measures. Given that the BBS measures both static and dynamic balance, it was unclear as to whether either of these instruments was superior in terms of its convergent and concurrent validity, and whether there was value in complementing the BBS with the DGI. Objective: The objective was to evaluate the concurrent and convergent validity of the BBS and DGI by comparing the performance of these two functional balance tests in people with multiple sclerosis (MS). Methods: Baseline cross-sectional data on 75 people with MS were collected for use in this study from 14 physical therapy clinics participating in a large pragmatic cluster-randomized trial. Convergent validity estimates between the DGI and BBS were examined by comparing the partial Spearman correlations of each test to objective lower extremity functional measures (Timed Up and Go (TUG), Six-Minute Walk Test (6MWT), Timed 25-Foot Walk (T25FW) test) and the self-reported outcomes of physical functioning and general health using the 36-Item Short Form Health Survey (SF-36). Concurrent validity was assessed by applying logistic regression with gait disability as the binary outcome (Patient Determined Disease Steps (PDDS) as the criterion measure). The predictive ability of two models, a reduced/parsimonious model including the BBS only and a second model including both the BBS and DGI, were compared using the adjusted coefficient of determinations. Results: Both the DGI and BBS were strongly correlated with lower extremity measures overall as well as across the two PDSS strata with correlations. In PDDS ≤ 2, the difference in the convergence of BBS with TUG and DGI with TUG was −0.123 (95% CI: −0.280, −0.012). While this finding was statistically significant at a type 1 error rate of 0.05, it was not significant (Hommel’s adjusted p-value = 0.465) after accounting for multiple testing corrections to control for the family-wise error rate. The BBS–SF-36 physical functioning correlation was at least moderate and significant overall and across both PDDS strata. However, the DGI–physical functioning score did not have a statistically significant correlation within PDDS ≤ 2. None of the differences in convergent and concurrent validity between the BBS and DGI were significant. The additional variation in 6MWT explained by the DGI when added to a model with the BBS was 7.78% (95% CI: 0.6%, 15%). Conclusions: These exploratory analyses on data collected in pragmatic real-world settings suggest that neither of these measures of balance is profoundly superior to the other in terms of its concurrent and convergent validity. The DGI may not have any utility for people with PDDS ≤ 2, especially if the focus is on mobility, but may be useful if the goal is to provide insight on lower extremity endurance. Further research leveraging longitudinal data from pragmatic trials and quasi-experimental designs may provide more information about the clinical usefulness of the DGI in terms of its predictive validity when compared to the BBS.


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