scholarly journals p.Gln200Glu, a putative constitutively active mutant of rod α-transducin (GNAT1) in autosomal dominant congenital stationary night blindness

2007 ◽  
Vol 28 (7) ◽  
pp. 741-742 ◽  
Author(s):  
Viktoria Szabo ◽  
Hans-Jürgen Kreienkamp ◽  
Thomas Rosenberg ◽  
Andreas Gal

Congenital stationary night blindness (CSNB) is a nonprogressive inherited retinal disorder characterized by lifelong night blindness. The Schubert-Bornschein type is the most common type of CSNB. The disease is most commonly inherited as an X-linked recessive trait, but can also have an autosomal recessive and rarely autosomal dominant inheritance. Clinical, electrophysiological, and molecular genetics about CSNB are reviewed in this paper.


1999 ◽  
Vol 13 (1) ◽  
pp. 75-81 ◽  
Author(s):  
Najma al-Jandal ◽  
G. Jane Farrar ◽  
Anna-Sophia Kiang ◽  
Marian M. Humphries ◽  
Noreen Bannon ◽  
...  

2018 ◽  
Vol 235 (03) ◽  
pp. 281-289 ◽  
Author(s):  
Christina Zeitz ◽  
Christoph Friedburg ◽  
Markus Preising ◽  
Birgit Lorenz

ZusammenfassungKongenitale stationäre Nachtblindheit (Englisch: congenital stationary night blindness, CSNB) bezeichnet eine klinisch und genetisch unterscheidbare Gruppe von nicht progressiven Netzhauterkrankungen, die kaum Fundusauffälligkeiten zeigt. Die Vererbung kann autosomal-dominant (adCSNB), autosomal-rezessiv (arCSNB) oder X-chromosomal (XLCSNB) sein. Weitere klinische Merkmale können Myopie, Hyperopie, Strabismus, Nystagmus und reduzierter Visus sein. Mittels Elektroretinografie kann eine Riggs- und eine Schubert-Bornschein-Form unterschieden werden. Während die Riggs-Form eine Fehlfunktion der Stäbchen selbst aufweist, zeigen Patienten mit der weitaus häufigeren Schubert-Bornschein-Form eine Signalübertragungsstörung zwischen den Photorezeptoren und nachgeschalteten Bipolarzellen. Die Schubert-Bornschein-Form der CSNB lässt sich anhand des Elektroretinogramms (ERG) noch weiter in eine inkomplette (Englisch: incomplete, icCSNB) und komplette Form (Englisch: complete, cCSNB) einteilen. Während es sich bei der cCSNB um eine Fehlfunktion des ON-Signalwegs handelt, sind bei der icCSNB sowohl der ON- als auch der OFF-Signalweg und damit meist auch die Sehschärfe betroffen. Mittels klassischer Kopplungsanalyse, Kandidatengenanalyse und seit Neuerem Hochdurchsatzsequenzierung konnten bisher Mutationen in 13 verschiedenen Genen mit dieser Erkrankung assoziiert werden. Durch Studien an Zelllinien oder Tiermodellen konnte gezeigt werden, dass der Phänotyp der Patienten mit der Expression, Proteinlokalisation und Funktion der entsprechenden Moleküle korreliert: Gene, die bei Patienten mit der Riggs-Form der CSNB mutiert sind, haben eine bedeutende Rolle in der Phototransduktionskaskade der Stäbchen. Gene, die bei Patienten mit der icCSNB mutiert sind, kodieren für Proteine, die für die Freisetzung des Neurotransmitters Glutamat am synaptischen Spalt der Photorezeptoren verantwortlich sind. Gene, die bei Patienten mit der cCSNB mutiert sind, kodieren für Proteine, die für die Aufnahme des Glutamats und Weiterleitung des Signals an den ON-Bipolarzellen verantwortlich sind. Erste Therapieversuche im Tiermodell zeigen, dass die CSNB mittels eines gentherapeutischen Ansatzes geheilt werden könnte. Die CSNB betreffende Studien sind einerseits wichtig für eine genaue Diagnose für den Patienten, andererseits helfen sie bei der Entschlüsselung der Moleküle, die für die Signalübertragung zwischen Photorezeptoren und Bipolarzellen eine Rolle spielen, ein bislang wenig erforschtes Gebiet.


2017 ◽  
Vol 1 (s1) ◽  
pp. 38-40
Author(s):  
Andi Abeshi ◽  
Pamela Coppola ◽  
Tommaso Beccari ◽  
Munis Dundar ◽  
Francesco Viola ◽  
...  

Abstract We studied the scientific literature and disease guidelines in order to summarize the clinical utility of the genetic test for congenital stationary night blindness (CSNB). CSNB is inherited in an autosomal dominant manner in the case of mutations in the GNAT1, PDE6B and RHO genes, in an autosomal recessive manner in the case of mutations in the CABP4, GNB3, GPR179, GRM6, LRIT3, SAG, SLC24A1, TRPM1 and genes and in an X-linked recessive manner in the case of mutations in the CACNA1F and NYX genes. The overall prevalence of CSNB is not known. Clinical diagnosis is based on clinical findings, ophthalmological examination, visual evoked potentials and electroretinography. The genetic test is useful for confirming diagnosis and for differential diagnosis, couple risk assessment and access to clinical trials.


2018 ◽  
Vol 2018 ◽  
pp. 1-10 ◽  
Author(s):  
Christina Zeitz ◽  
Cécile Méjécase ◽  
Mathilde Stévenard ◽  
Christelle Michiels ◽  
Isabelle Audo ◽  
...  

Autosomal dominant congenital stationary night blindness (adCSNB) is rare and results from altered phototransduction giving a Riggs type of electroretinogram (ERG) with loss of the rod a-wave and small b-waves. These patients usually have normal vision in light. Only few mutations in genes coding for proteins of the phototransduction cascade lead to this condition; most of these gene defects cause progressive rod-cone dystrophy. Mutation analysis of an adCSNB family with a Riggs-type ERG revealed a novel variant (c.155T>A p.Ile52Asn) in GNAT1 coding for the α-subunit of transducin, cosegregating with the phenotype. Domain predictions and 3D-modelling suggest that the variant does not affect the GTP-binding site as other GNAT1 adCSNB mutations do. It affects a predicted nuclear localization signal and a part of the first α-helix, which is distant from the GTP-binding site. The subcellular protein localization of this and other mutant GNAT1 proteins implicated in CSNB are unaltered in mammalian GNAT1 overexpressing cells. Our findings add a third GNAT1 mutation causing adCSNB and suggest that different pathogenic mechanisms may cause this condition.


2020 ◽  
Vol 29 (6) ◽  
pp. 881-891 ◽  
Author(s):  
Alejandro T Colozo ◽  
Sreelakshmi Vasudevan ◽  
Paul S-H Park

Abstract Rhodopsin is the G protein-coupled receptor in rod photoreceptor cells that initiates vision upon photon capture. The light receptor is normally locked in an inactive state in the dark by the covalently bound inverse agonist 11-cis retinal. Mutations can render the receptor active even in the absence of light. This constitutive activity can desensitize rod photoreceptor cells and lead to night blindness. A G90D mutation in rhodopsin causes the receptor to be constitutively active and leads to congenital stationary night blindness, which is generally thought to be devoid of retinal degeneration. The constitutively active species responsible for the night blindness phenotype is unclear. Moreover, the classification as a stationary disease devoid of retinal degeneration is also misleading. A transgenic mouse model for congenital stationary night blindness that expresses the G90D rhodopsin mutant was examined to better understand the origin of constitutive activity and the potential for retinal degeneration. Heterozygous mice for the G90D mutation did not exhibit retinal degeneration whereas homozygous mice exhibited progressive retinal degeneration. Only a modest reversal of retinal degeneration was observed when transducin signaling was eliminated genetically, indicating that some of the retinal degeneration occurred in a transducin-independent manner. Biochemical studies on purified rhodopsin from mice indicated that multiple species can potentially contribute to the constitutive activity causing night blindness.


1992 ◽  
Vol 13 (4) ◽  
pp. 211-217 ◽  
Author(s):  
Mutsuko Hayakawa ◽  
Yoshie Imai ◽  
Mariko Wakita ◽  
Kazuo Kato ◽  
Kenji Yanashima ◽  
...  

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