scholarly journals GAD‐65 antibodies in a case of HNF1A‐Maturity‐Onset Diabetes of the Young: Double diabetes?

2021 ◽  
Author(s):  
Åke Sjöholm
2021 ◽  
Vol 5 (Supplement_1) ◽  
pp. A391-A392
Author(s):  
Assia Miller ◽  
Renee Bargman

Abstract Introduction:/background: Maturity-onset diabetes of the young (MODY) is a heterogeneous group of monogenic disorders with autosomal dominant mode of inheritance. Mutation in hepatocyte nuclear factor-1β (HNF-1β) gene results in an error of embryonic development of pancreas and nephron, leading to MODY type 5. MODY 5 accounts for 1% of maturity-onset diabetes of the young. It has peak incidence in adolescence/early adulthood, and is associated with renal pathology. Clinical Case: A 15-year boy with history of hypertension and Hashimoto thyroiditis with normal thyroid function was referred for Hb A1C of 6.7% (< 6.4%). Physical exam was remarkable for normal weight at 64%, normal BMI at 83%, absence of thyromegaly or acanthosis nigricans. Diabetes was confirmed by 2 hour Oral Glucose Tolerance Test study (baseline glucose 154 mg/dL (<126 mg/dL), 2 hour glucose 384 mg/dL (<140 mg/dL)). Small doses of insulin (total daily dose 0.1 units/kg/day) resulted in good glucose control. Further labs were significant for weakly positive TTG and GAD antibodies (tTG Ab IgA 55.5 U/mL (<4.0 U/mL), GAD-65 Ab 0.05 nmol/L (< 0.02 nmol/L)), positive TPO (0.0 - 34.9 IU/mL) and detectable ATA antibodies 45.8 IU/mL (0.0 - 40.0 IU/mL), C-peptide 2.9 ng/mL (0.9–7.1 ng/mL). Islet cell, Insulin and Zinc transporter 8 antibodies were negative. Over the next few months he was weaned off insulin and subsequently he had a high insulin of 29.43 uU/mL (3.0 - 17.0 uU/mL) with glucose level of 169 mg/dL. Renal US was performed as part of the work up for hypertension and revealed a small right calculus with no hydronephrosis and a small 8-mm cortical cyst in the right kidney. Urinalysis showed microalbuminuria. Upper GI endoscopy and colonoscopy with biopsy ruled out celiac disease. Presumptive diagnosis of MODY was entertained despite positive TPO, ATA, TTG and GAD antibodies suggesting autoimmune endocrinopathies. His Hb A1C levels were in the range of 5.7 to 6 % during the 15 months of follow up. Genetic testing for MODY resulted in heterozygous deletion of exons 1–9 of the HNF1B gene consistent with MODY5. Conclusion: This is a case of MODY 5 with weakly positive GAD 65 antibodies that was initially misdiagnosed as type 1 diabetes. The presence of weakly positive antibodies should not preclude a work up for MODY in a patient who does not have the clinical features of classic type 1 DM.


2007 ◽  
Vol 7 (04) ◽  
pp. 203-208
Author(s):  
Wieland Kiess ◽  
Thomas Kapellen ◽  
Angela Galler

ZusammenfassungGene spielen bei der Pathogenese des Diabetes mellitus eine wichtige Rolle. Die häufigste Form bei Kindern und Jugendlichen ist der Diabetes mellitus Typ 1. Bei vorhandener genetischer Prädisposition kann durch verschiedene Umweltfaktoren eine Autoimmunreaktion ausgelöst werden, welche durch Zerstörung der Betazellen zum Insulinmangel und somit zum Diabetes mellitus Typ 1 führt. Beim Diabetes mellitus Typ 2, welcher bei der zunehmenden Adipositas im Kindes- und Jugendalter in den letzten Jahren in Deutschland häufiger zu beobachten ist, spielen genetische Faktoren eine entscheidende Rolle. Der Diabetes mellitus Typ 2 wird polygen vererbt. Bisher liegen jedoch nur unzureichende Daten vor, um eine genetische Diagnostik in der Praxis sinnvoll erscheinen zu lassen. Bei einer Reihe von weiteren Diabetestypen ist deren genetische Ursache in den letzten Jahrzehnten geklärt worden. Eine genetische Diagnostik ist in diesen Fällen notwendig und sinnvoll. Der Maturity Onset Diabetes of the Young (MODY) fällt meist durch seine im Vergleich zum Diabetes mellitus Typ 1 mildere Verlaufsform auf und wird mit einer Häufigkeit von 5–10% aller Diabetesformen beziffert. Der MODY Typ 2 wird durch eine Mutation im Glukokinase-Gen hervorgerufen, der MODY Typ 3 durch eine Mutation im HNF-1α-Gen. Der mitochondriale Diabetes mellitus wird aufgrund der häufig auftretenden Schwerhörigkeit auch als MIDD (Maternally Inherited Diabetes and Deafness) bezeichnet und durch Mutationen im mitochondrialen Genom hervorgerufen. Weiterhin wurden in den letzten Jahren verschiedene Genmutationen beim sehr seltenen neonatalen Diabetes mellitus (transienter und permanenter neonataler Diabetes mellitus) aufgeklärt.


2006 ◽  
Vol 1 (S 1) ◽  
Author(s):  
O Fuchs ◽  
B Kusser ◽  
W Bonfig ◽  
S Bechtold-Dalla Pozza ◽  
HP Schwarz

Sign in / Sign up

Export Citation Format

Share Document